Imagocampagne sector metaaltechnologie werpt vruchten af

Het aantal Nederlanders dat bekend is met de sector metaaltechnologie is sinds de lancering van de campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’ in april 2024 met bijna 17% gestegen.

De campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’ werd breed ingezet om een groot publiek te bereiken, met uitingen op social media, printmedia, bij benzinestations en op de radio.

Deze groei is het sterkst onder jongeren (16-25 jaar), mede dankzij de campagne op social media. Het algemene positieve gevoel ten opzichte van de sector is met bijna 12% gestegen.

Nederlanders erkennen ook vaker de diversiteit en vernieuwing van de sector. 69% ziet het belang voor de economie, en de beleving van de duurzaamheid van de sector is met ruim 25% verbeterd. Daarnaast erkent ongeveer twee derde van de Nederlanders het maatschappelijke belang van de sector.

Aantrekkelijk werkveld

Dit alles blijkt uit recent consumentenonderzoek, uitgevoerd door DVJ Insights in opdracht van Koninklijke Metaalunie, afgenomen onder 1000 Nederlanders tussen 16 en 67 jaar. “Nederlanders hebben een positiever gevoel bij de sector”, reageert Mark Helder, voorzitter van Koninklijke Metaalunie, op de onderzoeksresultaten. “Dat is belangrijk, omdat de sector een belangrijke pijler is van de Nederlandse economie, en cruciale sectoren zoals gezondheidszorg, energie en landbouw ondersteunt. En om maatschappelijke uitdagingen zoals de energietransitie, verduurzaming en vergrijzing aan te blijven pakken hebben we een voortdurende behoefte aan nieuwe vakmensen.”

De metaaltechnologiesector bestaat uit innovatieve mkb-maakbedrijven die ons dagelijks leven makkelijker, beter en veiliger maken door de productie van bijvoorbeeld operatierobots, protheses, achtbanen, hightechonderdelen en precisieonderdelen voor machines. Afgelopen jaar is de aantrekkelijkheid van deze sector als werkplek onder Nederlanders toegenomen. De interesse om daadwerkelijk in de sector te werken is met bijna 30% toegenomen sinds begin 2024. Vooral onder jongeren (16-25 jaar) is een stijgende trend zichtbaar: meer dan de helft zou werken in de sector overwegen, een stijging met 25% ten opzichte van eerder. Meer Nederlanders dan begin 2024 (12%) vinden de sector dan ook een aantrekkelijke keuze als werkveld voor jongeren.

Vakmanschap waarborgen

“De arbeidsmarktkrapte zet druk op de metaaltechnologiesector, terwijl deze bedrijven cruciaal zijn voor maatschappelijke oplossingen. Om de vraag naar technisch talent te blijven beantwoorden moeten we de instroom in technisch onderwijs vergroten en vakmanschap versterken. Samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en bedrijfsvakscholen is hierbij essentieel. Binnen het Aanvalsplan Techniek werken de technische brancheorganisaties samen om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren en toekomstig vakmanschap te waarborgen,” aldus Helder.

Campagne voor en door de sector

De campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’, een initiatief van Koninklijke Metaalunie en in samenwerking met Omnicom PR Group, werd breed ingezet om een groot publiek te bereiken, met uitingen op social media, printmedia, bij benzinestations en op de radio. De campagne bereikte driekwart van de Nederlandse bevolking. 21% van de Nederlanders heeft de afgelopen maanden iets gezien of gehoord over de sector, voornamelijk via social media. De campagne wordt als onderscheidend gezien: het brengt een vernieuwende boodschap, terwijl het laat zien hoe belangrijk en aantrekkelijk de sector is door zijn bijdrage aan ons dagelijks leven.

Vervolgactiviteiten

Toch blijkt uit het onderzoek dat veel Nederlanders de sector nog steeds vooral associëren met het basismateriaal metaal en laswerkzaamheden. “Er valt dus nog winst te behalen op het gebied van bewustwording over de diversiteit van de sector en de innovatieve processen die er plaatsvinden”, zegt Mark Helder. “Met de campagne hebben we een goede basis neergelegd, maar we zijn er nog niet. We blijven de komende tijd campagne voeren om nog meer mensen te bereiken en ze vaker in contact brengen met de boodschap van de campagne. Het algemene publiek blijft een belangrijke doelgroep, maar we gaan ons daarnaast ook specifieker richten op jongeren, ouders en het onderwijs. We zien ook een belangrijke rol weggelegd voor onze leden. Als zij de sector nog meer gaan uitdragen – vooral in hun eigen regio – dan versterkt dat de campagne en neemt de bekendheid van en de waardering voor de metaaltechnologiesector verder toe. Vanzelfsprekend ondersteunen we onze leden daarbij.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Toeleveren

Wie wil de nieuwe RI&E-tool testen?

09-12 Om veilig en gezond te werken, zijn werkgevers wettelijk verplicht te beschikken over een…

Bedrijf en Economie

ZZP’er: zelfstandig, of toch niet?

02-12 Schijnzelfstandigheid betekent dat een zzp’er op papier zelfstandig is, maar in de praktijk een…

Bedrijf en Economie

Metaalunie bepleit meer aandacht voor bedrijventerreinen

13-11 De bijeenkomst, waar topbestuurders vanuit Rijk, provincies en gemeenten aanwezig waren – inclusief de…

Bedrijf en Economie

Metaalunie: USA in a Day

07-10 Om de exportmogelijkheden voor haar leden te ondersteunen en te vergroten, organiseert Koninklijke Metaalunie…

Bedrijf en Economie

Metaalunie en FME positief over regeerprogramma

16-09 “Metaalunie kan zich goed vinden in de kernpunten van het regeerprogramma, zoals het inzetten…

Personeel en Opleiding

Nog geen zicht op nieuwe cao-onderhandelingen

10-06 “Achter de schermen wordt wel hard gewerkt aan het vlot trekken van de onderhandelingen…

Bedrijf en Economie

Metaalunie en FME positief over Hoofdlijnenakkoord

17-05 Metaalunie waardeert vooral de nadruk op het maatschappelijke belang van het MKB en de…

Bedrijf en Economie

Nieuwe campagne benadrukt belang metaaltechnologie

16-04 Uit recent onderzoek door onderzoeksbureau DVJ Insights blijkt namelijk dat slechts 18% van de…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs