Industrie gaat voor nieuw Oranje-succes op Hannover Messe
Vasthouden en uitbreiden wat vorig jaar is gerealiseerd. Met die insteek neemt de Nederlandse technologische industrie dit jaar opnieuw met een grote delegatie deel aan de Hannover Messe (13 tot en met 17 april). Naar verwachting zullen zo’n 180 Nederlandse bedrijven daar exposeren. Dat is wat minder dan vorig jaar, toen Nederland partnerland was, maar ruim voldoende om er met de nodige creativiteit voor te zorgen dat Oranje weer goed zichtbaar zal zijn op ’s werelds belangrijkste industriebeurs.
De Nederlandse industrie heeft zich vorig jaar uitstekend gepresenteerd in Hannover, zo erkende Marc Siemering, senior vice president van de Hannover Messe, vorige week tijdens een persconferentie in Amsterdam. “Het was een spectaculair partnerschap, met een succesvolle en krachtige presentatie.”
De status van partnerland heeft een bijzonder positief effect gehad op de belangstelling vanuit Nederland. Trok de Hannover Messe in 2013 nog 120 exposanten en 3300 bezoekers uit ons land, in 2014 waren er 240 exposanten en 6000 bezoekers uit Nederland.
Toeleveranciers ruiken kansen
Deze positieve lijn wordt doorgetrokken op de Hannover Messe van dit jaar, die als hoofdthema ‘Integrated Industry – Join the Network’ zal hebben, daarmee de verdergaande digitalisering van de economie onderstrepend. Vooral de toeleveranciers hebben de smaak te pakken gekregen en ruiken hun kansen om via de Hannover Messe internationaal succes te boeken. NEVAT, de branche-organisatie van toeleveranciers, organiseert al tientallen jaren een collectief op de deelbeurs Subcontracting van de Hannover Messe. Vorig jaar gebeurde dat voor het eerst in samenwerking met Mikrocentrum, Brainport Industries en Koninklijke Metaalunie. Dat leverde een collectief op met een record-oppervlak van 1250 vierkante meter. Dit jaar is er nog meer ruimte nodig. Er is nu reeds 1290 vierkante meter gereserveerd voor bijna 50 deelnemende toeleveranciers. “En dat gaat nog meer worden, want de aanmeldingen blijven binnenkomen”, aldus NEVAT-directeur Theo Koster. Hij noemt dat opmerkelijk, omdat normaal gesproken de deelname van een land dat net partnerland is geweest halveert. Kosters verklaring voor de grote belangstelling van Nederlandse toeleveranciers: “Wij gaan elk jaar naar de Hannover Messe om business voor onze leden te genereren. En dat was vorig jaar helemaal top.”
Oranjeboulevard in hal 4
Samen met Brainport, Metaalunie en Mikrocentrum zal NEVAT voortbouwen op dat succes. Centraal in hal 4 van het beurscomplex in Hannover komt een grote Oranjeboulevard. Koster: “We hebben een nieuwe, verfrissende standbouw, met een strakke indeling, die eenheid uitstraalt.” Op de Boulevard is ook ruimte voor een Innovatieplein met start-ups, facilitators en engineering- en ontwikkelingsbureaus.
Kansen Zwitserland
De Nederlandse toeleveranciers zullen dit jaar nadrukkelijk hun pijlen richten op de Zwitserland. Want er zijn volgens Richard Schuitema van de Metaalunie kansen voor Nederlandse bedrijven om toeleverancier te worden van de hoogwaardige Zwitserse maakindustrie, nu de Zwitserse frank zo duur is geworden door het loslaten van de koppeling met de euro. Zwitserse bedrijven zijn op zoek naar compensatie voor hun dure munt om hun internationale concurrentiekracht te behouden. “Onder meer door productie uit te besteden”, aldus Schuitema. “Dat biedt kansen voor onze toeleveranciers.”
Onder meer via Mikrocentrum zijn er al goede contacten met de hoogwaardige Zwitserse maakindustrie. In 2013 en 2014 namen Zwitserse delegaties deel aan de Precisiebeurs, die Mikrocentrum jaarlijks organiseert.
Nederlandse paviljoens
Niet alleen in hal 4 zal Nederland goed aanwezig zijn. Oranje zal zichtbaar zijn op alle tien vakbeurzen van de Hannover Messe. De samenwerkingen die in 2014 zijn ontwikkeld tussen bedrijven, brancheorganisaties, kennisinstellingen en overheden zullen dit jaar worden voortgezet in tal van Nederlandse paviljoens, verspreid over de Hannover Messe. Micha van Lin, hoofd Internationaal Ondernemen bij branche-organisatie FME: “De Hannover Messe is het mooiste platform ter wereld om de Nederlandse industrie te presenteren. Door de krachten te bundelen zullen we ervoor zorgen dat de beurs opnieuw Oranje kleurt.”