Industrie van de toekomst te zien op AMB
Kort na zomervakantie vindt in Stuttgart opnieuw de internationale vakbeurs voor metaalbewerking AMB plaats. Van 18 tot en met 22 september zijn in het fraaie beurscomplex naast het vliegveld alle aspecten van verspaning te zien. En vooral: alle ontwikkelingen op het gebied van Smart Industry.
Nu de verwachtingen van klanten stijgen en het lastig blijkt om goed personeel te vinden, komt er veel druk op fabrikanten. Ze moeten deze uitdagingen aanpakken en de AMB laat zien welke innovatieve Industrie 4.0 oplossingen hiervoor zijn, speciaal gericht op de automotive-, engineering-, elektrische- en metaalindustrie.
In veel industrieën is verspaning een belangrijke productietechnologie. Desalniettemin lopen de eisen van leveranciers en dienstverleners vaak sterk uiteen. Terwijl de productie van grote aantallen de boventoon voert in de automotive-industrie, is de mogelijkheid tot stukproductie juist belangrijk voor machinewerkplaatsen. Universele leveranciers die alle industrieën bedienen met één enkel product, zijn allang verleden tijd. Dit wordt ook bevestigd door Hansjörg Sannwald, verantwoordelijk voor het markt- en productmanagement CNC Systemen bij Bosch Rexroth: “Een hoge mate van flexibiliteit is vooral belangrijk in de automotive-sector, zodat kleinere partijen kostenefficiënt geproduceerd kunnen worden.” Machineconnectiviteit is de eerste stap naar Industrie 4.0. Daarom worden open interfaces voor gemeenschappelijke real-time ethernet-protocollen en OPC UA steeds belangrijker. “Wij ondersteunen de standaardisatie van een nieuwe OPC-UA-gebaseerde interface ‘connectivity for Industry 4.0’”, vervolgt Sannwald.
Geautomatiseerde bewerkingscentra
De auto-industrie domineert qua volume. “Tweederde van onze omzet is afkomstig van klanten in de automotive-industrie en toeleveringssector”, zegt Markus Flik, topman van de Chiron Group. Toch bedient de leverancier van CNC-gestuurde verticale frees- en bewerkingscentra ook de technische industrie, fabrikanten van medische en precisietechnologie en de lucht- en ruimtevaartindustrie. “De algemene tendens gaat richting volledig geautomatiseerde bewerkingscentra”, vervolgt Flik. “Ze worden op de voet gevolgd door de Variocell Uno- en Variocell-systemen.” Een ander modewoord is connectiviteit. In het najaar verschijnt een softwaremodule in het SmartLine-assortiment, waarmee het productieproces horizontaal wordt verbonden en alle bewerkingscentra, automatiseringsmodules en robots centraal kunnen worden bediend, bewaakt en geanalyseerd. “Tijdens AMB presenteren we andere systeemcomponenten, waarmee productiebedrijven ook specifiek onderhoud en reparaties kunnen plannen en zo productiviteitsverlies voorkomen”, vult Claus Eppler, hoofd R&D bij Chiron, aan.
Geïntegreerde oplossingen
Vergelijkbaar is de situatie bij de Heller Group. Daar is de auto-industrie verantwoordelijk voor ongeveer 60 procent van de activiteiten, van personenauto’s en vrachtwagens tot landbouw- en bouwmachines. Volgens CEO en COO Manfred Maier is de vraag groot naar geïntegreerde productieoplossingen voor de bewerking van cilinderblokken en -koppen, krukassen en nokkenassen, reductoren en chassiscomponenten. Maar ook andere sectoren, zoals de algemene machinebouw, de hydraulische en pneumatische industrie, lucht- en ruimtevaart, energietechniek, de olie- en gasindustrie en de machinewerkplaatsen worden veelal beleverd met horizontale en 5-assige bewerkingscentra.
Flexibele bewerkingscentra
De situatie is anders in de toeleveringsindustrie, machinebouw en de metaalverwerkende industrie. Daar hebben de flexibele bewerkingscentra van het merk Heckert het voordeel dat ze verschillende productieprocessen op één machine kunnen uitvoeren. Trends veranderen ook. Starrag merkt bijvoorbeeld dat klanten van verticale spilmachines op het gebied van het maken van matrijzen overschakelen naar horizontale verwerkingsconfiguraties vanwege een betere spaanafvoer.
Schiess is gespecialiseerd in machines van groot formaat tot ‘XXL’. “Ook hier domineren aspecten zoals automatisering, preventief onderhoud en het minimaliseren van niet-productieve tijden”, meldt verkoopmanager Alain Reynvoet. “Deze machines zijn vooral gewild in de sectoren energie, transport en lucht- en ruimtevaart. Schiess beschouwt preventief onderhoud als een eerste stap naar Industrie 4.0 en wil daarom deze concepten tijdens AMB presenteren.”
Slimme spangereedschappen en grijpers
De eisen die worden gesteld aan leveranciers/fabrikanten van spantechniek zijn vaak minder branchegebonden. “Dalende hoeveelheden met een toenemende vraag naar variatie is een trend die we al langer zien en die van invloed kan zijn op elke branche die belangrijk voor ons is”, zegt Jürgen Förster, lid van het management van AMF Andreas Maier. “Spangereedschappen moeten flexibeler zijn om lange insteltijden en de bijbehorende machinestilstand onder controle te houden. Met onze opspansystemen bieden we onze klanten oplossingen om snel aanpassingen te doen binnen het productieproces.”
Met 11.000 standaard artikelen biedt Schunk een groot assortiment klemtechniek. COO Markus Kleiner ziet een aantal belangrijke trends: “Terwijl op draai- en freesbanken lichtgewicht opspangereedschappen zoals een lichtgewicht klauwplaat worden gevraagd, gaat het bij nulpuntspansystemen vooral om stijve oplossingen.” Op de AMB toont Schunk de compacte elektrisch bediende nulpuntspanmodule, Vero-S NSE mini E 90. Hiermee kunnen werkstukken gepositioneerd en opgespannen worden in minder dan een seconde, met een herhalingsnauwkeurigheid van 0,005 millimeter.
De rode draad voor alle systemen is het optimaliseren van de insteltijd en dus de maximale benutting van de machines. Kleiner: “Moderne machinesystemen kennen nauwelijks nog stilstand vanwege insteltijden.” Bovendien worden ook opspansystemen en grijpers steeds intelligenter. Dankzij speciale sensoren kunnen spansystemen binnenkort continu de spankracht bewaken en bijvoorbeeld in het geval van trillingen automatisch bewerkingsparameters aanpassen.
Uitdagingen in gereedschappen
Reiner Wendt is verkoopdirecteur bij Paul Horn, specialist op het gebied van precisiegereedschap. Hij kan niet voorspellen welke impact elektrische auto’s gaan veroorzaken in zijn industrie. Enerzijds verlaagt pure elektromobiliteit de te bewerken componenten, anderzijds verhogen hybride aandrijven juist het aantal onderdelen dat bewerkt moet worden. “Er is echter een trend die door alle industrieën wordt gedeeld, namelijk de toepassing van materialen die complexer zijn om te bewerken. Dat gaat gepaard met hoge standaarden in oppervlaktekwaliteit, kleinere toleranties en werkstukken die steeds kleiner worden.” Voorbeelden die tijdens AMB te zien zijn, zijn het schaven als bewerkingstechniek voor staalsoorten, Jet Whirling met interne koeling en nieuwe soorten voor hoogvaste materialen.” Mapal is al lang actief in de auto-industrie. Andreas Enzenbach, vicepresident marketing- en productmanagement, over de komst van hybride aandrijvingen en elektrische voertuigen: “Vanwege de hoge snelheden bij het bewerken van de behuizingen voor elektromotoren, is maximale precisie essentieel. Op de AMB zullen we onder andere een oplossing tonen voor de fijne bewerking van diepe gaten met een grote diameter.”