Inventieve lasmal voor Priema
Voor Priema Metaalwarenfabriek in Hoevelaken heeft RobWelding twee pneumatisch gestuurde mallen gebouwd, die zich met één druk op de knop automatisch openen en sluiten. “Vanuit ergonomisch oogpunt, de productomvang en snelheid moest het wel via pneumatische krachtspanners”, verklaart projectleider Mario Hakkert de inventieve malontwikkeling.
Omdat de te lassen onderdelen groot zijn, ontwierpen RobWelding speciale subframes, zodat de operator ze gemakkelijker in de mal kan leggen, om deze vervolgens automatisch op te spannen met Destaco-krachtspanners.
Priema gebruikt deze mallen bij de productie van Heckmodulen in opdracht van Krone Trailers. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de door lasrobotspecialist RobWelding gebouwde kant-en-klare Ready Robotic Cell (RRC) waarin zich een ABB 4600-robot en R-manipulator bevinden.
R-manipulator op scheve voet
In deze lasrobotcel legt de operator de onderdelen los in de mallen, om deze vervolgens automatisch op te spannen met Destaco-krachtspanners. “Omdat deze onderdelen groot zijn, ontwierpen we speciale subframes, zodat de operator ze er gemakkelijker in kan leggen. Vervolgens hijst de operator het geheel met een monorailkraan de aflasmal in”, legt Hakkert uit. “De R-manipulator hebben we ook zelf ontworpen en deze zorgt ervoor dat Priema met twee stations kan werken (1 om te lassen, 1 om het product te wisselen) en de robot niet verplaatsbaar hoeft te zijn.
Standaard zijn de maximale afmetingen van een R-manipulator 2.000 x 1.200 mm, maar omdat de Heckmodule een mal vraagt van 2.600 x 2.000 mm, moesten we de manipulator zelf ontwerpen. We plaatsten hem op een scheve voet, om de inleghoogte laag te houden en de onderdelen makkelijker in de mal te kunnen leggen. Tevens zorgt deze scheve voet ervoor dat de manipulator de mal kan ronddraaien zonder de grond te raken. Tot slot beveiligden we de mal van alle drie de zijden met een lichtscherm en spiegels, om hem benaderbaar te houden.”
Actieve samenwerking
De uiteindelijke pneumatische lasmal ontstond dankzij een actieve samenwerking tussen Priema en RobWelding, waarbij veel engineeringswerk kwam kijken. Het eindresultaat stemt evenwel bevredigend, concludeert Hakkert: “De Heckmodulen vereisen zeer nauwkeurige toleranties, de nauwe bandbreedte was daarom een uitdaging, maar het is gelukt.”