Je technische data commercieel inzetten? Doe de scan van Techspread
De startup Techspread is een gespecialiseerde data consultant voor bedrijven in de technologische sector en maakindustrie. Volgens het jonge bedrijf kan deze branche enorm profiteren van de beschikbare data uit hun producten en processen. Voor bedrijven die willen ontdekken op welke wijze hun data ingezet kan worden voor commerciële doeleinden, heeft Techspread een data scan ontwikkeld.
Techspread zet technische databronnen op strategische wijze commercieel in. De datapartner geeft voortdurend inzicht in de mogelijkheden en realiseert voor kleine en grote bedrijven economische voordelen met data.
Economisch voordeel behalen met data
Een metaalbewerkingsmachine, SaaS platform of smartwatch. Het zijn voorbeelden van slimme producten en technologische platformen die continu allerlei data genereren en verzamelen. Maar wat moet je met die data? En nog belangrijker; hoe kun je er economisch voordeel mee behalen? Fleur Bake, founder van Techspread: “Data is ontzettend waardevol. Met Techspread nemen we het commerciële vraagstuk rondom data uit handen.
Zo ondersteunen we bedrijven met eigen ‘slimme’ producten (met sensoren) waar allerlei data mee verzameld kan worden of organisaties met technologieën. Onze klanten geven we inzicht en handvatten om technische data commercieel in te zetten op het gebied van product en business development, marketing en sales.” De dienstverlening van Techspread richt zich op bedrijven in de technologische sector en maakindustrie die ergens in het proces data verzamelen of dat kunnen doen. Techspread vraagt deze data uit, analyseert het, maakt het inzichtelijk en economisch bruikbaar voor de klant.
Vier pijlers
Techspread richt zich op vier pijlers. Ten eerste worden (potentiële) databronnen inzichtelijk gemaakt waarna er kwalitatieve data kan worden uitgevraagd. Vervolgens wordt data uit sensoren en systemen zoals CRM- en ERP-pakketten gebundeld en geanalyseerd. Dit wordt gekoppeld aan de customer journey om technische specificaties en klantbehoeftes in kaart te brengen. De derde stap is het creëren van real-time inzichten.
Middels een dashboard wordt geselecteerde data uit verschillende systemen samengevat zodat klanten 24/7 ongeacht locatie inzicht hebben. Denk hierbij aan klantspecificaties, producteigenschappen of openstaande orders. De laatste stap is het koppelen van datastromen om een zogenaamde ‘happy data flow’ te creëren. Hiermee kan nieuwe data direct ingezet worden voor nieuwe strategische doelen. “Bedrijven in de technologische sector en maakindustrie verzamelen al jarenlang ontzettend veel data. De markt is klaar om hier echt gebruik van te gaan maken. Met Techspread bieden we nu een oplossing aan om dit volledig uit handen te nemen”, aldus Bake.
Vrijblijvende data scan
Voor bedrijven die willen ontdekken op welke wijze hun data ingezet kan worden voor commerciële doeleinden, heeft Techspread een data scan ontwikkeld. Bake: “De meeste bedrijven hebben zonder dat ze het weten een schat aan data in huis. Onze data scan verschaft binnen drie minuten veel inzicht in de huidige data status van een bedrijf. Aan de hand van de score kunnen we op verzoek de wensen en strategische doelen eenvoudig in kaart brengen. Vervolgens bespreken we de individuele mogelijkheden en tools om samen tot een doelgericht plan van aanpak te komen.” De data scan is gratis en toegankelijk voor iedereen.
Over Techspread
Elk bedrijf en elke opdracht is anders en heeft andere doelstellingen. Omdat Techspread gebruik maakt van circulaire datastromen kan data continu en flexibel strategisch worden ingezet. Hierdoor worden er al snel met kleine aanpassingen opvallende en effectieve resultaten geboekt. “Onze diensten zijn onder de paraplu van Brandspread al eerder uitgerold. Hierdoor is Techspread inmiddels bekend met verschillende systemen, databronnen en strategieën. Sterker nog, als specialistische startup zijn we veerkrachtig en is het ons doel om zoveel mogelijk verschillende data(bronnen) in te kunnen zetten en analyseren. Data neemt exponentieel toe, het is juist nu de tijd voor de technische branche om de vruchten hiervan te plukken met een goede datastrategie”, besluit Bake.