Jubilaris MCB (75) kijkt alleen nog maar vooruit
“We kijken alleen nog maar vooruit.” CEO Bram Schildkamp trapte de jubileumbijeenkomst ‘MCB 75 jaar’ af met een introductie die vooral op de toekomst was gericht. De in 1941 opgerichte Metaalcompagnie ‘Brabant’ bestond op 16 mei precies 75 jaar.
De jubilerende staalleverancier greep de feestelijke bijeenkomst aan om de klanten in te lichten over de plannen voor de toekomst. Sales Director Erik Spikmans vertelde over nieuwe service-concepten (zoals EDI en de MCB Campus) en ketenconcepten als de MetaalTotaal Service en VMI. Ook vertelde hij over de verschillende investeringen die reeds zijn opgestart, zoals een webportal en een automatisch langgoedmagazijn. “Door deze investeringen gaat MCB samen met de klant naar een hoger plan.”
Een klassieker
Tijdens de jubileumbijeenkomst werd tevens het nieuwe MCB Boek gepresenteerd. Ondanks twijfels of een boek in deze ‘digitale tijden’ nog wel bestaansrecht heeft, bleek het 75-jarig bestaan – en het verzoek van veel klanten – genoeg reden om toch een nieuwe editie uit te brengen. Metaalunie-voorzitter Fried Kaanen nam het eerste exemplaar in ontvangst. Hij gaf aan het boek zelf ook regelmatig ter hand te hebben genomen tijdens zijn lange loopbaan in de metaalsector.
Partnership is belangrijk
MCB had voor het feest een groot aantal relaties uitgenodigd, zowel klanten als leveranciers. Joep van der Pijl, die Sales en Marketing doet bij Hydro, een belangrijke aluminiumleverancier van MCB, is tevreden over de relatie en was om die reden ook aanwezig bij het jubileum. “Net als MCB vandaag, wil ik met mijn komst laten zien hoe belangrijk partnership is. En kijken hoe de toekomst eruit ziet.” Ook Rob Beltman, mede-eigenaar van plaatbewerker Koridon en klant van MCB, was positief: “MCB is onze hofleverancier. 15 jaar terug werkte ik er zelf ook, dus dit feest is voor mij meteen ook een feest der herkenning. MCB is geen echt familiebedrijf meer, maar je voelt wel die sfeer en dat enthousiasme.”
John Blankendaal, directeur van Brainport Industries, noemde zijn aanwezigheid logisch: “MCB is lid van onze coöperatie en veel van onze leden lopen hier rond. Een groot deel van mijn netwerk is hier, dus dat is al een belangrijke zakelijke reden. Maar het is ook gewoon een gezellige middag.”
Dat beaamde ook Rob Eijkelkamp, inkoper bij MCB-klant Contour: “We hebben al vele jaren een relatie, en waren erg geïnteresseerd in de nieuwe strategie en projecten als LEAN. Maar als je zo lang partner bent is het heel simpel: als er wat te vieren is moet je er ook zijn. En ik heb geen spijt dat ik ben gekomen.”