Jungheinrich heftrucks uitgeroepen tot magazijntruck van het jaar

Twee magazijntrucks van Jungheinrich zijn bij de International Forklift Of The Year awards. uitgeroepen tot heftruck van het jaar. De nieuwe smalle gangentrucks uit de EKX 5-serie wonnen in de categorie hoogheffende magazijntrucks. De EJQ 325, een op maat gebouwde stapelaar voor het wisselen van wielen aan ICE-treinstellen, kreeg de prijs in de categorie speciale voertuigen.

De titels voor de Hef- en Magazijntrucks van het Jaar worden toegekend door een internationale jury van 24 vakjournalisten. Bij hun beoordeling worden ze bijgestaan door experts van het Duitse Fraunhofer Institut für Materialfluss und Logistik en het testteam van het Nederlandse Buro Andersom.

Het hoogheffende model EKX 516 is een smalle gangen combitruck met een capaciteit van 1,6 ton. De truck is een zogenaamde ‘man-up’ machine met meeheffende cabine. Hij bereikt een maximale hefhoogte van 17,5 meter. “Hiermee legt Jungheinrich de lat in het hoogbouwsegment aanzienlijk hoger”, stelt de jury. Het modulaire platform, de lichtgewicht constructie en de nieuwe, passieve trillingsdemping zijn uniek. Dat geldt ook voor de wereldprimeur van synchroon-reluctantie. Deze nieuwe techniek spaart energie en dankzij Floor Pro is de smalle gangentruck ook op bestaande, minder vlakke vloeren volledig inzetbaar.

De maximale omslag bereikt de EKX 5-serie in combinatie met het assistentiesysteem warehouseNavigation. Hiermee rijdt de truck halfautomatisch naar de volgende locatie. Het Fraunhofer Institut: “Concluderend wordt het voordeel voor de gebruiker erg hoog ingeschat, omdat in de truck enerzijds de functies voor prestatieverhoging, en anderzijds voor energiebesparing, alsook voor veiligheid erg goed omgezet zijn.”

De EJQ 325 is op maat ontwikkeld om wielstellen van ICE-treinen op te nemen en te verwisselen.

De EJQ 325 is op maat ontwikkeld om wielstellen van ICE-treinen op te nemen en te verwisselen.

De tweede winnaar, de EJQ 325, is op maat ontwikkeld in de maatwerkfabriek van Jungheinrich in het Duitse Lüneburg. De EJQ is bedoeld om wielstellen van ICE-treinen op te nemen en te verwisselen. De stapelaar wordt ingezet door de Duitse spoorwegen (DB). De basis van de bijzondere truck wordt gevormd door gewone Jungheinrich componenten. De vakjury benadrukte vooral de precisie: “Zo’n combinatie is technisch zeer complex en in deze vorm bij intern transporttrucks nog nooit gerealiseerd. Speciaal is ook de mogelijkheid om de truck vanuit twee tegenoverliggende posities te bedienen.”

Ook hier schatten de experts van het Fraunhofer Institut het voordeel voor de gebruiker hoog in, omdat de EJQ op individuele, complexe eisen en omstandigheden toegesneden is.  De besturing op alle wielen maakt een uitstekende wendbaarheid van de truck mogelijk, zodat de bediener de 2,5 ton wegende ICE-wielen – ondanks de beperkte ruimte – veilig verplaatsen kan. De hefmast maakt nauwkeurig positioneren voor het monteren/demonteren mogelijk. De mast kan reachen en neigen en beschikt over een sideshift (met extra groot bereik) en een vorkenversteller. “Het is Jungheinrich gelukt om een machine te produceren die de wens van de gebruiker precies volgt en op de millimeter precies zijn werk doet. Dat het gebruik van bewezen standaardcomponenten meer oplevert dan de som der delen, maakt deze truck uniek”, zo vervolgt de jury.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Geen categorie

Hyster levert Utilev heftrucks

29-05 Hyster-dealer Heffiq breidt haar productgamma uit met de nieuwe reeks vorkheftrucks Utilev. Hiermee mikt…

Geen categorie

Jungheinrich viert gouden jubileum en trakteert

04-09 De Nederlandse vestiging van Jungheinrich viert dit jaar haar gouden jubileum. Het bedrijf trakteert…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs