Kalksteenpoeder verduurzaamt lakproces BMW

BMW is bezig haar lakkerijen in het zuiden van Duitsland om te bouwen naar droge scheiding met kalksteenpoeder. Dit nieuwe proces bespaart jaarlijks 17 miljoen liter water en ongeveer 17.400 megawattuur aan energie.

De verfnevel die in de cabine niet op de carrosserie terechtkomt, de zogenaamde verfoverspray, wordt opgevangen met steenpoeder in plaats van water zoals voorheen het geval was. Hierdoor wordt het waterverbruik aanzienlijk verminderd.

Hierdoor wordt de CO2-uitstoot met ruim 5.000 ton verminderd. Daarnaast wordt het steenpoeder dat als bindmiddel wordt gebruikt na gebruik gerecycled en hergebruikt in de bouwmaterialenindustrie.

Lakken is meest energie-intensief

Vier lakstraten zijn al overgeschakeld op het nieuwe lakproces, twee andere volgen op korte termijn. Met deze maatregel investeert BMW in grondstoffenbesparing en klimaatbescherming. De impact op de CO2-voetafdruk is aanzienlijk, aangezien het lakken het meest energie-intensieve productieproces in de voertuigbouw is.

Opvang verfoverspray

Alle omgebouwde laklijnen op de BMW Group-locaties in Oost-Beieren gebruiken een systeem voor de droge scheiding van verfdeeltjes waarbij kalksteenpoeder als bindmiddel wordt gebruikt. De verfnevel die in de cabine niet op de carrosserie terechtkomt, de zogenaamde verfoverspray, wordt opgevangen met steenpoeder in plaats van water zoals voorheen het geval was. Hierdoor wordt het waterverbruik aanzienlijk verminderd.

Het kalksteenpoeder komt uit de regio. Het is Walhalla-kalk die wordt gewonnen aan de voet van de Keilberg bij Regensburg.

80 procent van de droge scheiding vindt plaats in recirculatiemodus – in tegenstelling tot het vorige proces met nat wassen. Dit betekent dat slechts 20 procent van de lucht niet meer getemperd en bevochtigd hoeft te worden. Dit bespaart een grote hoeveelheid energie. Het derde voordeel van het nieuwe verfsysteem: het kalksteenpoeder hoeft niet zoals vervuild afvalwater te worden verwerkt en afgevoerd, maar wordt teruggevoerd in de recyclingcyclus.

Het kalksteenpoeder komt uit de regio. Het is Walhalla-kalk die wordt gewonnen aan de voet van de Keilberg bij Regensburg. Momenteel leveren gemiddeld drie vrachtwagens per week het verse mineraalmateriaal in de fabriek in Dingolfing en één tot twee vrachtwagens in Regensburg. Vervolgens wordt het in enorme silo’s gestort. Van daaruit bereikt het via leidingen stofvrij en veilig de spuitcabines. De spuiterijen gebruiken ongeveer 20 kilogram steenpoeder per voertuig als bindmiddel en voeren het steenpoeder-verfmengsel vervolgens via regionale afvalverwerkingsbedrijven in de recyclingcyclus in. Het dient onder meer als grondstof voor cement.

Bedrijvengids

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs