Kennis en praktijk vinden elkaar onder de motorkap
Het Solar Team Eindhoven doet in oktober mee aan de World Solar Challenge – cruiser klasse – in Australië. Bij de ontwikkeling van hun vierpersoons auto op zonne-energie maken de teamleden gebruik van praktische kennis en bewezen innovatieve technologieën uit het MKB.
De auto moet tijdens de race zo snel mogelijk van Darwin naar Adelaide rijden, goed voor 3000 kilometer door de woestijn. Niet alleen de snelheid is belangrijk, ook het aantal vervoerde personen, de energiebehoefte en het gebruiksgemak van de ‘zonneauto’ worden beoordeeld. Het Solar Team Eindhoven gebruikt de wedstrijd dan ook om een auto van de toekomst te ontwikkelen met het bijbehorende comfort, gebruiksgemak en productiemogelijkheden.
Om hen te ondersteunen, bood innovatieadviseur Hermie Heijnen, specialist op het gebied van automotive, zijn diensten aan. “De praktische kennis en bewezen innovatieve technologieën uit het MKB kunnen helpen om tot mooie resultaten te komen. Samen met het team heb ik gekeken welke verbeteringen mogelijk zijn en vervolgens heb ik in mijn netwerk gezocht naar mogelijke partners.’’
Flexibel en toegankelijk
Lex Hoefsloot, student Werktuigbouwkunde aan de Technische Universiteit Eindhoven en teammanager bij het Solar Team Eindhoven, is enthousiast over de samenwerking met het MKB. “We hebben ervaren dat deze ondernemers heel flexibel en toegankelijk zijn, meer dan de grootbedrijven. Hun adviezen zijn heel praktisch en bruikbaar. Bovendien blijken MKB ondernemers zeer geïnteresseerd te zijn in aansprekende voorbeelden zoals de Solar Challenge om hun kennis en kunde te laten zien.’’
Juiste contacten
YSS Europe uit Schijndel, specialist in schokbrekers, is een van de ondernemers die via de innovatieadviseur aan de zonneauto meewerken. Directeur Harrie Essens: “Deze wedstrijd is inderdaad een mooie gelegenheid om te laten zien dat we ook voor auto’s specialistische schokdempers ontwerpen en produceren. Kennis over schokdempers bestaat vooral uit ervaring en die missen de studenten. Het is leuk om onze kennis met hen te delen, ze zijn enthousiast en resultaatgericht.’’
Essens heeft, op een heel ander vlak, nog een automotive project lopen. “Wellicht dat ik de TU Eindhoven kan vragen voor de wetenschappelijke onderbouwing van dat project, we hebben nu de juiste contacten bij de universiteit.’’
Wisselwerking
Dat is precies de reden waarom Heijnen YSS, maar bijvoorbeeld ook Harperink Automotive uit Sint-Oedenrode voor de complexe kabelboom, bij het Solar Team Eindhoven heeft betrokken. “De crux zit ‘m in die wisselwerking. Door de productvraag van de TU Eindhoven ontstaat een praktisch contact met MKB ondernemers. Zij hebben op hun beurt toegang tot de juiste mensen binnen de universiteit om hun kennisvraag uit te zetten. Mijn ervaring is, dat de contacten met kennisinstituten niet altijd optimaal is. De ondernemer krijgt vaker iemand die toevallig tijd heeft te spreken, dan de specifieke onderzoeker die hij nodig heeft. Deze praktische weg lost dat probleem op. En dit alles gebeurt met gesloten beurzen.’’
Eyeopener
Ondertussen is Hoefsloot nog op zoek naar een lichtere velg; voor de tweede versie van de auto denkt hij aan het gebruik van composiet. “Wat voor mij echt een eyeopener is geweest, is hoeveel bedrijven in Nederland op innovatieve wijze met automotive bezig zijn. Ik begrijp eigenlijk niet waarom wij geen eigen autofabrikant meer hebben.’’
Op 4 juli wordt de auto officieel onthuld.