Klant gaat profiteren van verhuizing Galvano Metaal
De afbouwwerkzaamheden zijn in volle gang, een aantal stellingen is al verhuisd en de eerste voorraad ligt er al opgeslagen; nog voor het einde van dit jaar verhuist Galvano Metaal naar een gloednieuw bedrijfspand op Park Forum in Eindhoven. Behalve de medewerkers zelf, zijn het vooral de klanten van de metaal groothandel die hiervan de vruchten zullen plukken. Want het nieuwe pand herbergt maar liefst twee keer zoveel opslagruimte. Dat betekent dat de voorraad sterk kan worden uitgebreid. En betere logistieke voorzieningen stellen Galvano Metaal in staat toe te werken naar nog scherpere levertijden.
Inkoopmanager Sohail Rahimi en general sales manager Mark van der Velden staan net als hun collega’s te popelen om te verhuizen naar het nieuwe pand van Galvano Metaal. “De functie van een groothandel wordt belangrijker. Wij moeten een brede en diepe voorraad hebben en het materiaal snel kunnen leveren aan de productielijn.”
Eigenaar Hans Holtzer en directeur Wout de Vries hebben in de afgelopen jaren hard gewerkt aan het klaarstomen van de volgende generatie, die Galvano Metaal door een volgende groeifase moet leiden. Ze hebben jonge, talentvolle mensen aangenomen, die passen bij de mentaliteit van Galvano. De kneepjes van het vak zijn hen bijgebracht door hun ervaren voorgangers.
Inmiddels staat die volgende generatie op de meeste plekken in de organisatie aan het roer en verhuizing is min of meer het slotakkoord van dit proces. De nieuwe huisvesting betekent een enorme vooruitgang, waarmee alle voorwaarden zijn geschapen voor een succesvolle toekomst van de Eindhovense metaal groothandel, die landelijk opereert.
Groot enthousiasme
Twee leden van die nieuwe generatie zijn inkoopmanager Sohail Rahimi en general sales manager Mark van der Velden. Net als hun collega’s staan ze te popelen om te verhuizen. “We zijn allemaal heel enthousiast. Iedereen heeft natuurlijk al gekeken en we posten regelmatig berichten op social media over de voortgang”, vertellen ze. Ondertussen is de inrichting van het immense magazijn al begonnen. De eerste stellingen met plaatmateriaal staan er al.
De hele verhuisoperatie vergt een zorgvuldige planning, die met door de logistieke afdeling wordt gedaan. “Er komen bij ons dagelijks 10 à 12 vrachtwagens van leveranciers en onze eigen wagens vertrekken natuurlijk richting klanten. Daar komen nu alle verhuisbewegingen nog eens bij. Dat is best pittig”, zegt Sohail. “Maar de klanten zullen hier geen enkel nadeel van ondervinden”, vult Mark zijn collega aan.
Veel grotere voorraad
De verhuizing is broodnodig. De organisatie van Galvano Metaal is sterk gegroeid qua aantal medewerkers. Er is meer ruimte nodig om hen allemaal een goede en fijne werkplek te bieden. Minstens zo belangrijk is dat de voorraad moet kunnen worden vergroot, gezien de trends in de markt.
Mark, die eindverantwoordelijk voor de hele sales en het aansturen van de hoofden binnendienst en buitendienst, legt uit: “Veel metaalbewerkingsbedrijven hebben voorraden afgebouwd omdat die duur zijn en beslag leggen op hun kapitaal. De kosten die ze daarmee besparen, investeren ze in het versterken van hun productieprocessen en vooral in robotisering en automatisering. Dat betekent dat de functie van een groothandel belangrijker wordt.
Wij moeten een brede en diepe voorraad hebben en het materiaal snel kunnen leveren aan de productielijn, of het nu een volle vrachtwagen is voor een grote plaatbewerker of een enkele koker bij een kleine smederij. Daar zijn we compleet op ingericht en deze waarde willen we behouden waardoor uitbreiding noodzakelijk is.”
Snelle levering
Snelle, betrouwbare levering is een kernwaarde van Galvano Metaal, dat nu al de slogan hanteert ‘Voor 20.00 uur besteld, volgende dag in huis!’. Het bedrijf kan dat garanderen door de mogelijkheden van digitalisering en automatisering optimaal te gebruiken. “En daarmee zijn we nog lang niet klaar, hier valt nog veel meer uit te halen”, is Mark’s overtuiging. “AI wordt nu bijvoorbeeld populair, dat kan veel opleveren voor onze processen.”
Galvano Metaal gaat nu al verder dan voor 20.00 uur besteld, volgende dag thuis. Bestellingen vanaf 10 ton kunnen dezelfde dag nog worden geleverd als ze voor 11.00 uur worden gedaan. De nieuwbouw zal dat nog makkelijker maken. Zo krijgt het nieuwe pand bijvoorbeeld twee ingangen en twee uitgangen voor respectievelijk plaatmateriaal en langgoed. Dat versnelt het logistieke proces. Hierdoor kunnen we nog meer klanten bedienen, zodat we ons levergebied flink kunnen uitbreiden”, aldus Mark. “We zien sowieso een ontwikkeling dat we onze materiaalleveringen steeds nauwkeuriger gaan afstemmen op de behoefte van de klant. We doen al aan aanleveren op de laserplanning van enkelstuks voor klanten die heel kort op de bal zitten, een lichte organisatie hebben en heel snel willen kunnen schakelen.”
Kwaliteit steeds belangrijker
Een andere kernwaarde van Galvano Metaal is kwaliteit. Daar vervult Sohail, die als inkoopmanager de contacten legt en onderhoudt met de leveranciers, een belangrijke rol. “We gaan voor de langdurige relaties. Dat vinden we veel belangrijker dan de goedkoopste prijs. Daarbij monitoren we steeds of onze leveranciers nog steeds het zelfde DNA hebben als wij.”
Om de kwaliteit die Galvano Metaal voorstaat te illustreren, noemt Sohail als voorbeeld het plaatmateriaal. “Onze basiskwaliteit is bijvoorbeeld ArcelorMittal, dat op parameters is getest. Een tandje hoger gaat de Salzgitter plaat, die supergoed is te snijden en te zetten. Daarnaast leveren we SSAB Laser. Dat is de allerbeste plaat die op de markt verkrijgbaar is, altijd getest en met een garantie van 3 mm na het snijden.”
Een goede kwaliteit van het materiaal wordt alleen maar belangrijker door de sterke inzet van de maakindustrie op automatisering en robotisering. Mark: “Een contante materiaalkwaliteit is essentieel om verstoringen in geautomatiseerde productie te voorkomen. Goed materiaal werkt door in het hele productieproces. Probleemloos produceren levert veel meer op dan een paar centen inkoopvoordeel op elke kilo materiaal. Het gaat tegenwoordig om zekerheid en daarbij is inkoopvoordeel najagen een ouderwetse gedachte. Het is aan ons om te laten zien dat het overstappen van zo goedkoop mogelijk naar een continue kwaliteit echt loont. Wij kunnen daardoor groeien en voor de klant is het een verademing om