Klein maar fijn
Hij moest toch even nadenken over de vraag hoe zijn bedrijf ooit was gestart. Dirk was zijn hele leven al interimmanager. Hij werd door banken en participatiemaatschappijen ingehuurd om grote reorganisaties door te voeren. Redelijk grote bedrijven die in de problemen zaten, wist hij door zorgvuldig te werk te gaan weer in rustig vaarwater te krijgen. Deze bedrijven werden daarna door zijn opdrachtgevers succesvol verkocht.
Bij een van zijn projecten kon hij niet voorkomen dat hij vier medewerkers, die zo goed hadden geholpen bij de reorganisatie, moest ontslaan. De onderneming zou stoppen met deze activiteiten en de medewerkers waren overbodig. Het gesprek kreeg een verassende wending. Dirk zou een vennootschap oprichten en voldoende geld ter beschikking stellen zodat een jaar lang alle kosten betaald zouden kunnen worden. Binnen dat jaar zouden de vier dus een winstgevend bedrijf moeten opbouwen met de activiteiten waarmee ze zoveel ervaring hadden. Daarnaast kregen de medewerkers een optie om het bedrijf ooit over te nemen, maar dan wel tegen de dan geldende marktwaarde.
Het werd een succes. Zonder financiële druk wisten ze binnen een jaar een kleine maar mooie onderneming op te bouwen. Dirk kwam er weinig; hij verleende wat hand- en spandiensten op financieel gebied. “Het is niet mijn ding Han. Ik heb het de medewerkers aangeboden zoals afgesproken, maar ze vinden het wel best zo.”
Nadat we een paar mogelijke kandidaten benaderd hadden vonden we een kundige en goedlachse MBI-kandidaat: Teun. Hij had altijd een goede baan gehad en wilde iets voor zichzelf. Alhoewel de onderneming van Dirk klein was, zag Teun hier zijn kansen. Onderhandelingen, boekenonderzoek en contractbesprekingen verliepen vlot. Onderdeel van het boekenonderzoek was een gesprek met de medewerkers. Zij moesten het wel zien zitten. Ook dit gesprek verliep positief. Op 27 juni was de afspraak bij de notaris, maar op 22 juni kreeg Teun een telefoontje van enkele medewerkers. Als hij de overname zou doorzetten, zouden zij weggaan. Als drie van de vier medewerkers willen opstappen, is dat wel een schrikmoment.
Na spoedoverleg, waarbij Dirk meerdere malen aanbood om zonder kosten van de overname af te zien, besloot Teun door te gaan. “Een klant koopt bij een onderneming en niet bij de medewerkers. Dat zal hier ook zo zijn. Die kennis blijft wel voorhanden.” Onlangs sprak ik Teun weer. Vele overnames verder en nog altijd goedlachs. De onderneming was aanzienlijk gegroeid en hij had een deel van zijn aandelen verkocht aan een strategische buitenlandse partij. Zijn visie was juist: het zijn alle facetten die een onderneming succesvol maken en niet slechts (een) enkele medewerker(s).
Han van Rijn
Specialist in overnames en financieringen voor technische ondernemingen
han@kromhout.net
De columns van Han van Rijn zijn waargebeurde verhalen.
Benieuwd naar de marktwaarde van je bedrijf? Doe de quickscan.