Kleinbedrijf investeert eindelijk weer
De investeringen in het MKB komen eindelijk op gang. In navolging van middelgrote en grote bedrijven beginnen ondernemers in het kleinbedrijf ook weer te investeren. Dit blijkt uit de ING Investeringsbarometer.
Deze graadmeter voor de investeringsbereidheid onder ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (exclusief zzp’ers) staat in het derde kwartaal van 2016 op 6%. Dit is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de voorgaande kwartalen en toont aan dat er in het MKB weer ruimte is voor investeringen. Na een aarzelende start profiteert het MKB nu ook van de in 2014 ingezette economische groei.
Dat de investeringsbereidheid in het MKB een sprong maakt komt met name doordat ook kleinere ondernemers (tot 50 werknemers, exclusief zzp’ers) weer gaan investeren. In het midden- en grootbedrijf (vanaf 50 werknemers) was in het vierde kwartaal van 2015 al sprake van een sterke verbetering in de investeringsbereidheid. Dat het kleinbedrijf drie kwartalen later volgt komt doordat veel van deze bedrijven toeleverancier zijn aan middelgrote en grote bedrijven. Eerst moet het in deze bedrijven beter gaan voordat dit doorsijpelt naar het kleinbedrijf. Ook zijn kleinere ondernemers met name actief op de binnenlandse markt, welke later is hersteld dan de internationale markt.
MKB zet in op groei
De toegenomen bereidheid tot investeren geldt nog niet voor alle sectoren, maar de bouw, industrie en groothandel laten een aanzienlijke verbetering in investeringsbereidheid zien ten opzichte van een jaar geleden. Ten opzichte van een jaar geleden zijn meer ondernemers van plan te investeren in uitbreidingsinvesteringen als sales- en marketingactiviteiten, voorraden en machines. Hiermee zet het MKB de komende twaalf maanden vooral in op groei. Een jaar geleden betroffen de geplande investeringen nog voornamelijk vervangingsinvesteringen van computers en software.
Er zijn aanzienlijke verschillen tussen kleinere (tot 50 werknemers) en middelgrote MKB-bedrijven (50 tot 250 werknemers) wat betreft het soort investeringen. Middelgrote ondernemers verwachten de komende twaalf maanden vooral te investeren in machines en in het aantrekken en scholen van personeel. Daarentegen zijn kleinere ondernemers vooral van plan te investeren in sales- en marketingactiviteiten, voorraden en computers.