Koelen zonder zorgen
Heudra Metaalbewerking in Ochten werkt al 5 jaar met een centraal koelsmeermiddelsysteem, zonder dat het smeermiddel daarin is vervangen. “Het is wel ververst, maar niet vervangen”, zegt productieleider Bert van den Brink. Dit is te danken aan de samenwerking met Wiksol, de exclusieve dealer van de smeermiddelen van Henkel in Nederland.
Productieleider Bert van den Brink van Heudra Metaalbewerking is zeer tevreden over de samenwerking met Wiksol. “We weten dat het goed zit met de koeling en dat geeft rust.”
Heudra levert maatwerk in draai- en/of freeswerk. De toeleverancier beschikt over een groot machinepark met in totaal 38 machines, voornamelijk CNC draai- en freesbanken van gerenommeerde merken. Hiermee kunnen onderdelen in kleinere series, grotere series of massaproductie geproduceerd worden voor klanten in de voedingsindustrie, transportindustrie en andere industriële bedrijven. Hightech productie kenmerkt het bedrijf, dat ook onderdelen maakt voor de automotive en de windenergie branche, die strenge kwaliteitseisen hanteren.
Koeling van levensbelang
“Koeling is voor ons van levensbelang. Is die niet goed dan kunnen we niet werken”, zegt Van den Brink. Vanwege de omvang van het machinepark, is Heudra een flink aantal jaren geleden al overgeschakeld naar een centraal smeermiddelsysteem. Zo hebben de operators geen werk meer aan het koelsmeermiddel in hun machine(s).
Voor dit centrale systeem werd aanvankelijk samengewerkt met een andere smeermiddelenleverancier. Die zorgde ervoor het smeermiddel op peil bleef en eventueel geskimd en gezuiverd werd teruggevoerd in het centrale reservoir, dat een inhoud heeft van 7 kub. Maar er ontstonden toch problemen, vooral door bacteriegroei. De bacteriën zorgden eerst voor stank en resulteerden uiteindelijk in rot koelmiddel dat moest worden vervangen. “Iedereen die in de metaalbewerking actief is, weet wel wat het kost om 7 kub smeermiddel te vervangen”, aldus Van den Brink.
Wiksol uit Maarsbergen leverde al olie bij Heudra. Eigenaar Roelof van Wikselaar hoorde van de problemen met het smeermiddelsysteem en vroeg of hij daarover eens mocht meedenken. Hij kwam met smeermiddel van Henkel op de proppen en kreeg de kans zich daarmee te bewijzen. “We hadden vooraf wel een duidelijke afspraak”, vertelt Van den Brink. “Als het niet lukte, zou Wiksol zelf het smeermiddel weer uit het systeem halen.”
Wiksol ging de uitdaging aan. Met als resultaat dat het smeermiddel van Henkel nu al weer 5 jaar in het systeem van Heudra zit. Het geheim van dit succes: goed monitoren. Van den Brink: “Wiksol monitort alles. Elke maand gaat er een monster van het smeermiddel naar het lab voor analyse. Daar sturen wij op. En dat is ontzettend fijn. We wachten niet meer tot het smeermiddel gaat stinken, want dan ben je eigenlijk al te laat. We krijgen binnen enkele dagen de resultaten van de lab-analyse, samen met een advies van Wiksol en kunnen dan direct maatregelen nemen. Of het concentraat te weinig is, er te veel olie in zit of er sprake is van bacteriegroei, op basis van de analyse weet je precies wat je moet doen.”
Unieke samenwerking
Het resultaat van dit alles: een constante standtijd van de gereedschappen in de machines. Heudra wordt volledig ontzorgd op het gebied van smeermiddelen. “We weten dat het goed zit met de koeling en dat geeft rust”, aldus Van den Brink, die spreekt van een unieke samenwerking met Wiksol. “Het succes van zo’n samenwerking staat of valt met de alertheid van de leverancier van het smeermiddel. Wiksol is alert, zonder ons lastig te vallen. We weten wanneer ze komen om een monster te nemen en zorgen ervoor dat alles dan klaar staat. Dat werkt ideaal.”
Ondersteuning door Henkel
Volgens Roelof van Wikselaar bepaalt niet alleen de alertheid van de leverancier het succes van een samenwerking, zoals die met Heudra. “Bewustzijn van de klant is minstens zo belangrijk”, vertelt hij. “Wij zijn nu 7 jaar exclusief dealer voor Henkel in Nederland. Destijds kreeg iedereen problemen met de koeling door de REACH wetgeving. Die bepaalde dat smeermiddelen vrij moesten zijn van zaken als biocides en boor. Henkel had dat al snel goed voor elkaar. Maar sindsdien is er wel wat veranderd.
Voor die tijd was het voor metaalbedrijven een kwestie van: gooi het smeermiddel er maar in en we zien wel. De huidige producten vragen echter om een andere aanpak. Dat begint met het op peil houden van de concentratie. De producten zijn zo uitgebalanceerd dat het bij een kleine afwijking al fout gaat. Daar moet de klant zich van bewust zijn. Onze samenwerking met Heudra is top, omdat Bert van den Brink zich heel goed van bewust is van het belang van een goede aanpak.”
Voor Wiksol is ook de ondersteuning door Henkel van belang. “Daar zit zo veel kennis. Samen met Henkel kunnen we zorgen voor smeermiddelen die 100 procent voldoen aan de eisen en tegelijk lange standtijden garanderen. Hierover gaan we graag met de bezoekers van METAVAK in gesprek.”
Wiksol Smeermiddelen
Stand B123