De Kok Staalbouw optimaliseert logistiek
De Kok Staalbouw heeft onlangs haar interne logistiek een flinke upgrade gegeven. Door drie hallen te renoveren en vier hallen bij te bouwen, heeft het familiebedrijf haar productieruimte vergroot tot 23.000 vierkante meter. Aan de hallen in het Brabantse Heerle werden in totaal negen Demag bovenloopkranen toegevoegd, waardoor niet alleen de logistiek is verbeterd maar ook de productiecapaciteit aanzienlijk is gestegen.
De Kok Staalbouw, dat dit jaar 90 jaar bestaat, wordt gerund door de broers De Kok. In 1927 begon hun opa als hoefsmid/fietsenwinkel. Hij repareerde karren van boeren en ging later loodsen bouwen. Langzaam groeide het bedrijf uit tot een gerenommeerde staalbouwer. De projecten die De Kok uitvoert zijn niet standaard. Rinus de Kok: “Wij zijn gecertificeerd om te werken in executieklasse 4 en daar is Nederland maar heel beperkt in. Er zijn weinig bedrijven die onder dat certificaat mogen werken. Wij zijn geen heel groot bedrijf, maar hebben wel het vermogen om grote speciale werken te organiseren.”
Er wordt onder andere gebouwd voor de utiliteit, industrie, petrochemie en offshore. Eigenlijk alles wat je op het gebied van staal kunt bedenken, maakt De Kok Staalbouw wel.
Demag onderdelen in constructies
Ook voor specials draait De Kok Staalbouw zijn hand niet om. Zo zijn er in de afgelopen jaren skihallen gemaakt voor Rucphen en Landgraaf en wordt nu gewerkt aan een skihal in het Belgische skipark Aspen. Maar ook de kranenbouw is een belangrijke tak. De Kok Staalbouw bouwt regelmatig zeer grote speciale kranen voor Van Haagen Kraanbouw, waar ook Demag onderdelen in verwerkt worden. Daarnaast worden er vele loopbruggen en toegangsbruggen geproduceerd voor allerlei instanties. Rinus de Kok: “Dat zijn voor ons wel de meer specifiekere werken waar het beeld en designaspect bij komt kijken. Hierbij krijgen wij de vrijheid om zelf te ontwerpen. Dat is gecompliceerd, maar erg leuk werk.”
Bouwen in het buitenland
Niet alleen in Nederland wordt aan de weg getimmerd, ook in het buitenland is De Kok Staalbouw al 15 jaar actief. Rinus de Kok: “In het buitenland doen we meer dan alleen de staalbouw, daar profileren wij ons als totaalbouwer. Daar bouwen wij bijvoorbeeld complete woonresorts en ziekenhuizen.” Op dit moment wordt gewerkt aan projecten over de hele wereld, waaronder in Ghana, Angola, Tanzania, Qatar, Schotland, Polen, Duitsland en Oostenrijk. Wanneer er in ontwikkelingslanden wordt gewerkt wordt er vaak iets extra’s gedaan voor de bevolking. Rinus de Kok: “Vaak sturen wij een container mee met bijvoorbeeld kleurboeken en kleurpotloden voor de kinderen in het land waar wij bouwen. De bevolking is daar erg tevreden mee, dat geeft wel een extra dimensie aan je werk.”
Upgrade van de logistiek
De groei van projecten in binnen- en buitenland, zette de gebroeders De Kok er toe aan het totale productieproces eens goed onder de loep te nemen. De boorstraat was oud en aan vervanging toe, daarom besloten de broers te investeren in de werkvoorbereiding. Rinus de Kok: “We dachten: als er dan toch een nieuwe boorstraat moet komen, kunnen we net zo goed de hallen flink uitbreiden om de logistiek beter in te delen.”
De logistiek was niet optimaal, omdat er steeds stukjes aan het bedrijf zijn bijgebouwd. Daarom is de hele productielijn geherstructureerd. Er zijn drie hallen gerenoveerd en maar liefst vier hallen bijgebouwd. Waar voorheen geproduceerd werd op 17000 vierkante meter, wordt dat nu op 23000 vierkante meter gedaan.
Meer productiecapaciteit
De Kok Staalbouw investeerde in negen nieuwe Demag bovenloopkranen. De nieuwe kranen hangen voornamelijk in de drie hallen waar de werkvoorbereiding wordt gedaan. De boorhallen, de zaaghallen en de hallen waar platen worden geknipt. De twee overige kranen hangen in de gewone productiehal. Rinus de Kok: “De kranen zijn belangrijk voor onze productie. Ze zijn op onze werkdagen van 10 à 11 uur elke minuut in gebruik. Wij kunnen niets zonder de kranen. Door de nieuwe indeling en de nieuwe kranen is het logistieke proces verbeterd waardoor de productiecapaciteit gestegen is.”
De negen bovenloopkranen, die geleverd zijn door Van den Berg Transporttechniek, hebben ieder een draagvermogen van wel 6,3 ton. Alle kranen zijn geleverd met een Demag DMR staaldraadtakel en radiografische bediening, om de kranen en takels op een veilige afstand te kunnen besturen. Door middel van tandembesturing kunnen de kranen met één zender synchroon worden bediend. Het lange materiaal dat de Kok Staalbouw in de hal vervoert, kan op deze manier op meerdere punten worden gehesen. Dit is niet alleen erg handig, maar ook een stuk veiliger.
Toekomstplannen
Heel het terrein van de Kok Staalbouw is nu volgebouwd, dus extra bijbouwen is hier niet meer mogelijk. Toch zijn er verdere uitbreidingsplannen. Rinus de Kok: “Wij denken vaak aan een extra locatie erbij. Wij zijn met ons product beperkt in afmetingen, omdat wij altijd over de weg moeten transporteren. Wij zouden daarom graag nog eens een locatie aan het water willen hebben, zodat we per schip kunnen afvoeren. Dat is er nu nog niet van gekomen, maar ik sluit niet uit dat dat de volgende stap is.”