Krachtpatser zet zware jongens feilloos op hun plek
Om zwaardere machines (vanaf 20 ton) professioneler en gemakkelijker te kunnen laden, lossen en verhuizen, heeft Jan van Dam Machinetransport geïnvesteerd in een uniek stuk gereedschap: een compacte 300-tonmeter kraan, die maar liefst tot 60 ton kan tillen. “Hiermee kunnen we naar binnen”, zegt directeur Jan van Dam. “Een telescoopkraan huren is niet meer nodig.”
Toen Jan van Dam ruim 25 jaar geleden met zijn bedrijf begon, was een metaalbewerkingsmachine van 2500 kilo al heel wat. Maar in de loop der jaren zijn de machines steeds groter en zwaarder geworden en die ontwikkeling gaat maar door. Een gewicht van 20 tot 25 ton is tegenwoordig heel normaal en nog zwaardere exemplaren komen ook steeds vaker voor. Die moeten allemaal worden vervoerd naar hun eindbestemming en af en toe ook worden verplaatst. De manier waarop dat doorgaans gebeurt is volgens Jan van Dam soms te omslachtig. Meestal moet een telescoopkraan worden ingehuurd, die de machine van buitenaf door het dak heen op z’n plek zet of oppakt. Er is altijd veel ruimte nodig om te kunnen manoeuvreren. Het verplaatsen van zware machines vergt kortom allerlei kunstgrepen, die onnodig veel tijd en geld kunnen kosten.
Professionaliteit verhogen
Jan van Dam liep dan ook al langer rond met ideeën om dat te veranderen. Hij zocht naar betere mogelijkheden om machines van meer dan 20 ton efficiënt te kunnen verplaatsen. “De kwaliteit van dat werk kon volgens mij beter. We wilden de risico’s die het verplaatsen van zulke gewichten nu eenmaal met zich meebrengt verlagen en duidelijk professionaliseren.”
De belangrijkste eisen aan het voertuig dat hij hiervoor wilde ontwikkelen en aanschaffen waren: het mocht niet zwaarder zijn dan 32 ton, moest 60 ton kunnen tillen, een lage doorrijhoogte hebben en uiterst wendbaar zijn.
Lage doorrijhoogte
Dit eisenpakket heeft geresulteerd in de komst van een echte krachtpatser, die speciaal voor Jan van Dam is gebouwd. De machinetransporteur in Oudewater heeft er zelf aan mee ontwikkeld. Het imposante voertuig heeft een aantal bijzondere kenmerken. De 300-tonner is compact en heeft een lage doorrijhoogte van 3,5 meter. Hierdoor kan hij makkelijk in bedrijfshallen komen. Eenmaal binnen kan de nieuwe aanwinst veelzijdig opereren. De zware hijsneus biedt maximale capaciteit om inpandig te kunnen hijsen. Waar de meeste kranen beschikken over een voorovertabel, kan dit voertuig dezelfde capaciteit hijsen rondom het gehele voertuig. Door een speciaal stuursysteem is wendbaarheid heel groot. Hierdoor is hij inzetbaar bij werkzaamheden op moeilijk bereikbare plaatsen. Dankzij de lichtgewicht opbouw heeft het voertuig een laag eigen gewicht van 32 ton. Ook de speciale hijsmiddelen zijn gemaakt van lichtgewicht materiaal. Ten opzichte van een telescoopkraan is de stempeldruk minder. En ondanks de hoge hijscapaciteit beschikt dit voertuig over een smal stempelprogramma.
De krachtpatser bewijst zijn nut reeds in de praktijk. De eerste klus was het plaatsen van een pers van in totaal 80 ton in Polen. Normaal zouden daar 5 à 6 dagen voor staan, maar de medewerkers van Jan van Dam klaarden de klus in 2 dagen. “Het is echt een machtig gezicht om dit voertuig aan het werk te zien. Een onderdeel van 32 ton werd daar in Polen snel en nauwkeurig op de pers gelegd. Feilloos.”
Sprong vooruit
De nieuwe aanwinst betekent voor Jan van Dam Machinetransport een sprong vooruit. Het bedrijf onderscheidt zich hiermee in de markt en de investering past in het streven om voortdurend een hoger niveau te bereiken om de klanten maximaal te ontzorgen. Samen met Jan van Dam Global Machine Logistics biedt Jan van Dam Machinetransport met één contactpersoon de totale logistieke stroom inclusief import en export voor iedere klant. Eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen wordt de machine gelost en op z’n plek gezet, afhankelijk van het plan van aanpak eventueel inclusief positioneren, aftekenen, gaten boren om te verankeren, (de)monteren en schoonmaken. “We kunnen het verschil maken met onze medewerkers en materialen. Onze mensen zijn betrokken en hebben inzicht. En dat heb je absoluut nodig. Deze nieuwe kraan is geweldig, maar de mensen moeten wel het niveau hebben om er mee om te gaan. Zonder een ervaren machinist kan deze kraan niet worden ingezet.”
Jan van Dam investeert zowel in het kennisniveau van zijn medewerkers als in de materialen die zij nodig hebben om optimaal te kunnen werken. Alle heftrucks zijn inmiddels elektrisch. Er is een compactkraan op rupsbanden om wisseltafels en draaitafels uit machines te kunnen halen en er is al een tweede service- c.q. verankeringsbus aangeschaft om machines te kunnen verankeren. Zo kan Jan van Dam de machines compleet op hun plek zetten en kunnen de monteurs van de machineleveranciers zich beperken tot het werk dat ze moeten doen: het inregelen van de machines om ze snel gereed te maken voor productie.
Jan van Dam Machinetransport
Stand 524