Krachtpatsers voor Cabot Corporation
Cabot Corporation in Rozenbrug heeft zijn intern transportvloot vernieuwd. Heffiq leverde acht nieuwe Hyster XT LPG-trucks, met hefcapaciteiten van 2 ton. De krachtige werkpaarden blijken ideaal voor de ruwe inzet bij de producent.
Als producent van ‘Carbon Black’ levert Cabot Corporation aan klanten in alle uithoeken van de wereld. “Carbon black is een grondstof voor onder andere de rubberindustrie, folies, elektriciteitskabels en de automotive industrie. Wereldwijd beschikt Cabot Corporation over 44 productielocaties waar grotendeels Carbon Black wordt geproduceerd. Vanuit Botlek-Rotterdam leveren we aan afnemers wereldwijd”, licht Warehouse Supervisor Martijn Boender toe. Nadat het Carbon Black op een van de vier productielijnen is geproduceerd, wordt het verpakt in eenheden variërend van 15 kilo tot intermediate bulk containers (IBC’s) met een gewicht van wel 1.100 kilo.
Kwaliteit en robuustheid
De nieuwe Hyster trucks worden ingezet voor het transport van de verpakkingslijnen naar het magazijn en voor het laden van de vrachtwagens. “Een ruwe inzet”, weet de Warehouse Supervisor. “Daarom hebben we bij de vervanging van onze vloot niet alleen gekeken naar ergonomie en bedieningsgemak, maar ook goed gelet op kwaliteit. Zowel van de trucks als van de leverancier. We wilden een robuuste truck, die tegen een stootje kan en een serviceapparaat waarop we te allen tijde kunnen vertrouwen.”
Duidelijk aantrekkelijker
Meerdere aanbieders werden door Cabot aangeschreven en gevraagd om een truck op proef te leveren. De demotrucks zijn vervolgens door de chauffeurs van Cabot uitgebreid aan de tand gevoeld. Boender: “Wat betreft functionaliteit en comfort ontliepen de trucks elkaar niet veel. Maar qua prijs bleek het aanbod van Heffiq simpelweg beter.” Het leidde uiteindelijk tot de levering van 8 Hyster LPG-trucks, type XT. De vierwiel 2-tonners zijn sinds afgelopen voorjaar operationeel en bewijzen dag in dag uit hun kracht.
Continu inzetbaar
Er is bewust gekozen voor LPG-trucks. “Zeker in vergelijking met elektrisch aangedreven trucks zijn verbranders voordeliger in de aanschaf. Bovendien hebben we nu geen wisselaccu’s nodig en hoeven we niet te investeren in een kostbaar accuwisselstation”, aldus Boender. “We hebben een eigen LPG-vulstation op het terrein. Als de tank leeg is, is die in een mum van tijd gevuld en zijn de trucks weer inzetbaar. Daar kan geen wisselaccu tegen op.” De vrijwel continue inzetbaarheid is cruciaal voor Cabot, aangezien de productie volcontinu draait en er op de logistieke afdeling 24/5-diensten worden gedraaid.
Zien en gezien worden
Veiligheid staat hoog in het vaandel bij Cabot Corporation. “Het had zelfs de hoogste prioriteit bij de keuze voor de nieuwe intern transportvloot”, vervolgt Boender. Zien en gezien worden is bijvoorbeeld een van de aspecten waar de Warehouse Supervisor extra aandacht aan besteedde bij de vernieuwing van vloot. De trucks zijn allemaal voorzien van heldere LED rij- en werkverlichting en van BlueSpot veiligheidslampen, die een heldere, blauwe vlek op de vloer schijnen in de rijrichting van de truck. Boender: “Wij werken veel met inrijstellingen. De heftruckchauffeur is dan vaak net iets lastiger te zien bij het uitrijden van een stellingkanaal. Dankzij de BlueSpots is dat probleem definitief verleden tijd. Voor zowel voetgangers als andere chauffeurs is het nu goed zichtbaar wanneer een truck uit een gangpad komt. Dat verhoogt de alertheid en uiteindelijk de veiligheid op de werkvloer.”
Inzicht met Hyster tracker
De nieuwe Hysters zijn verder uitgevoerd met een cabine en met het Hyster tracker systeem. “Dankzij Hyster tracker hebben we inzicht in de inzet van de trucks. Het veiligheidsbewustzijn bij chauffeurs wordt gestimuleerd en de kans op schades neemt af”, aldus Boender. Naast een nauwkeurige registratie van de draaiuren per truck registreert het systeem ook schokken en (lichte) aanrijdingen. Tevens regelt Hyster tracker onder meer de toegang tot de trucks, zodat ongeautoriseerd gebruik uitgesloten is.