Krebs & Riedel innoveert slijptechnologie al 125 jaar
De hoeksteen van de slijpwielenfabriek van Krebs & Riedel in Bad Karlshafen (D) werd zo’n 125 jaar geleden gelegd. Tegenwoordig is het familiebedrijf wereldwijd actief als fabrikant van individueel vervaardigde precisie-slijpwielen.
Krebs & Riedel is gespecialiseerd in de productie van slijpwielen voor tandwieltoepassingen.
Foto: Kapp-Niles
Vooral klanten uit de automobiel-, lucht- en ruimtevaart-, machinebouw-, medische technologie en windenergiesector vertrouwen op de uiterst nauwkeurige producten van Krebs & Riedel. Naast conventionele slijpwielen, doorslijpschijven, komslijpschijven en slijpsegmenten met keramische en kunstharsbindingen, produceert Krebs & Riedel ook CBN- en diamantgereedschappen met keramische bindingen.
Bij Krebs & Riedel worden hoogwaardige slijpwielen gemaakt met hoge kwaliteitsnormen. Het bedrijf is gespecialiseerd in tandwieltoepassingen en levert aan tandwielfabrikanten over de hele wereld. De slijpwielen worden gebruikt op veel tandwielslijpmachines, waaronder die van de fabrikanten Gleason, Kapp-Niles, Klingelnberg, Liebherr, Mitsubishi, Reishauer en Samputensili.
Voor klanten in de auto-industrie, lucht- en ruimtevaart, machinebouw, medische technologie en windenergie biedt Krebs & Riedel de juiste gereedschappen voor de bewerking van tandwielen in continu betrouwbare kwaliteit. De ervaring varieert van het slijpen van de kleinste tandwielen op het gebied van medische technologie tot grote planetaire tandwielen in windturbines. Naast standaard producten levert de fabrikant ook slijpoplossingen op maat om de productiviteit te verhogen, de standtijd te verbeteren of om de oppervlaktekwaliteit te optimaliseren.
CBN slijpwielen met carbon basislichaam
Krebs & Riedel was een van de eerste fabrikanten die een slijpwiel aanbood met een basislichaam van koolstofvezel voor CBN en diamantschuurmiddelen. Het aandeel koolstofvezel garandeert maximale sterkte bij een lage massa. Het basislichaam is tot 75% lichter dan een vergelijkbaar stalen lichaam. Naast een eenvoudige hantering tijdens de montage wordt tevens een rustige loop bereikt. Dit betekent dat de belasting op de slijpspil lager is. Bovendien bieden ze aanzienlijk betere dempingseigenschappen dan conventionele basislichamen.
Het slijpgedrag is daardoor harmonischer en dit leidt tot een verbeterde oppervlaktekwaliteit. Met de nieuwe CBN-worm slijpwielen kan een verhoging van de productiviteit worden bereikt. Dankzij het feit dat het basislichaam opnieuw kan worden gecoat, wordt ook een goede economische efficiëntie bereikt, ondanks de hogere materiaalprijs.
Het is dus niet alleen een kortetermijngedachte, maar een trend die ook op de lange termijn zal overheersen. De werksnelheden zijn tot 100 m/s. Afhankelijk van de samenstelling kunnen ook hogere werksnelheden worden bereikt.