Kroon op het werk van A’DAM Toren
Met de grootste mobiele kraan van Europa is een nieuwe kroon op A’DAM (de voormalige Shell-toren aan het IJ in Amsterdam) geplaatst. Vijf gevelelementen, waarvan de grootste 85.000 kilo weegt, zijn 80 meter de lucht in gegaan. Die worden op de top in elkaar gezet. Voor aannemer J.P. van Eesteren was het een operatie die met militaire precisie moest worden uitgevoerd.
De voormalige Shell-toren wordt in anderhalf jaar tijd getransformeerd tot onder meer een iconisch observatiepunt en het episch centrum voor de creatieve –en muziekindustrie. De bestaande kroon op de toren wordt vervangen door een nieuwe stalen constructie die plek biedt aan een observatiedek en een ronddraaiend restaurant. Ook de nieuwe kroon krijgt een uitkragende, overhoekse vorm, slechts steunend op een kern van 10 bij 10 meter. Het ‘lichtste’ element weegt 65 ton en het zwaarste 85 ton. Daarom kwam er een kraan van 1.200 ton aan te pas om het werk uit te voeren. Het takelen en draaien nam per element een aantal uren in beslag.
Delen geprefabriceerd
De staalfabriek heeft ter plekke, op de bouwplaats, de vijf delen geprefabriceerd. Die worden op hoogte als een bouwdoos in elkaar gezet. Op de grond is eerst proefgedraaid met het assembleren. Projectmanager Ton Wansing van J.P. van Eesteren: “We hadden te maken met tijd en veiligheid als belangrijke randvoorwaarden. Daarom hebben we op de grond getest met het in elkaar zetten, om de zekerheid te krijgen dat onze aanpak veilig is en het in de lucht in één keer goed zou gaan.”
Op 16 april is gestart met de opbouw van de 1.200 ton Liebherr kraan. Die moest eerst een andere bouwkraan van de toren afhalen, die de nieuwe gevelelementen heeft geplaatst. Bij gebrek aan bouwplaatsruimte stond deze bouwkraan op de liftschacht. Ook het stabiliseren van de nieuwe kraan vroeg extra aandacht. Daarom is er een complete fundering geheid.
Enorme voorbereiding
De hijsoperatie zag er uiteindelijk simpel uit, maar de operatie heeft een enorme voorbereiding gevergd. Wansing: “We zijn direct bij de start van de bouw, op 1 juli vorig jaar, met de architect, de constructeur en de staalleverancier in overleg gegaan voor een oplossing. Dat maakt het tot een unieke prestatie.”
Oplevering eind januari 2016
De oude Shell-toren wordt ingrijpend verbouwd en in opdracht van Sander Groet, Duncan Stutterheim, Hans Brouwer en projectontwikkelaar Lingotto getransformeerd van een leegstaand kantoor naar een multifunctioneel en levendig icoon aan het IJ. A’DAM moet eind januari 2016 worden opgeleverd.