KuMaTech automatiseert transport van gesneden onderdelen
Sinds Willem Kuunders met zijn nieuwe bedrijf KuMaTech de Technishow Innovation Award heeft gewonnen voor de KuMa, een machine die gesneden onderdelen identificeert, controleert en markeert, heeft hij vooral goed geluisterd naar de plaatbewerkers. Daaropvolgend heeft KuMaTech nu ook een Kuma Tower met cassettes ontwikkeld en een AGV die deze cassettes met daarop de gemarkeerde onderdelen naar iedere gewenste locatie kan brengen. Deze AGV wordt op METAVAK gedemonstreerd.
“De TechniShow heeft ons machtig veel leads opgeleverd”, vertelt Kuunders. “Naar aanleiding daarvan heb ik de afgelopen maanden heel veel plaatbewerkers bezocht. Met hen heb ik gesproken over de problemen die ze ondervinden in de logistiek van de laserparts. Bijna alles gaat nog handmatig, omdat iedereen nog werkt met ‘stupid parts’ in plaats van ‘smart parts’.”
Markeren voor het snijden
Met de KuMa, die achter de lasersnijmachine alle gesneden onderdelen controleert en markeert, beschikte KuMaTech al over een product dat stupid parts kan omzetten in smart parts, die altijd en overal traceerbaar zijn. Het eerste product waarmee het assortiment naar aanleiding van de gesprekken met plaatbewerkers is uitgebreid, is een systeem dat de plaat al volledig markeert voordat deze op de lasersnijmachine gaat. De machine snijdt daar omheen en de gemarkeerde onderdelen kunnen worden uitgeraapt. “Daarmee heb je wel een markering, maar geen controle of alles ook is gesneden”, aldus Kuunders.
Torens met cassettes
De belangrijkste ontwikkelingen zitten echter in het proces dat na de markering door de KuMa volgt. Kuunders’ eerste gedachte was een AGV met een cobot erop, die de smart parts bij de KuMa weghaalt en naar de volgende locatie brengt: de kantbanken, de lasafdeling of de expeditie voor transport naar de klant. “Maar dan verplaats je veel massa. Bovendien heb je veel vierkante meters nodig om orders te verzamelen.” Daarom heeft KuMaTech een slimme toren met cassettes ontwikkeld. De gemarkeerde onderdelen worden op deze cassettes gelegd. Dat kan handmatig of door een robot. De onderdelen kunnen op order, op bewerking of op plaatdikte op een cassette worden verzameld, dat maakt niet uit. Vervolgens wordt de toren met deze cassettes gevuld. Daarbij meten sensoren automatisch de exacte hoogte van het materiaal op de cassette, zodat de meest efficiënte vullingsgraad wordt gerealiseerd. De software weet exact wat er op elke cassette ligt. “Door met zo’n toren of meerdere torens te werken krijg je een compact geheel waarin je heel veel materiaal kwijt kunt”, zegt Kuunders.
AGV langs magneetbanen
Vanuit de toren gaan de cassettes met materiaal naar de lasserij, de kantafdeling of de expeditie. Doordat de gesneden onderdelen al zijn gesorteerd kan er veel worden bespaard op de machine-omsteltijden. Een transportmiddel kan direct onder de toren worden geplaatst. Dat kan een eenvoudige palletwagen zijn, maar ook een AGV die automatisch en onbemand zorgt voor verder transport. De cassettes worden rechtstreeks vanuit de toren hierop geladen, zodat overpakken niet nodig is. KuMaTech heeft hiervoor zelf een AGV ontwikkeld. De AGV’s die reeds op de markt verkrijgbaar zijn vond Kuunders te duur of ze waren niet industrieproof. Zijn eigen eenvoudige AGV kan hij aanbieden vanaf 20.000 euro. Deze beweegt zich via magneetbanen, die eenvoudig op de werkvloer kunnen worden aangebracht, langs vaste banen door de fabriek. Deze AGV wordt op METAVAK gedemonstreerd. “Met onze modules bieden wij een oplossing waarmee je 80 procent van het transport van laserparts op een betaalbare manier kunt automatiseren”, aldus Kuunders. “100 Procent kan ook, maar dat is ingewikkelder en een stuk duurder. Je moet je afvragen of je dat wilt.” KuMaTech springt hiermee in het gat dat er nog zit in de plaatbewerking op het gebied van automatisering van transport.”
KuMaTech, stand 288