Kumatech Highway showt mogelijkheden AGV’s
Bezoekers van de Nederlandse Metaaldagen stuiten bij de entree van de beurs direct op de Kumatech Highway. Hier vervoeren AGV’s goederen op pallets tussen verschillende locaties. Via een app – op touchscreens – kunnen bezoekers zelf transportcommando’s invoeren en zo opdrachten aan de manloze voertuigen geven.
Op de highway zal Tractor Tom, die pallets vanaf een bokje oppakt, en Pallet Jack, die pallets vanaf de grond kan opnemen, live in actie komen. Beide types AGV’s zijn al operationeel bij diverse plaatwerkfabrikanten.
Oplossingen voor pallettransport
Voor Kumatech blijft het niet bij deze AGV’s. Het bedrijf houdt zich bezig met het automatiseren van logistieke processen in productiebedrijven en ontwikkelt en produceert daarvoor verschillende ‘bouwblokken’. Deze zijn niet alleen bestemd voor het automatiseren van logistieke werkzaamheden in de plaatbewerking. “Wij bieden oplossingen aan voor iedereen die pallettransport heeft”, zegt John Jaspers van Kumatech. “We spreken bijvoorbeeld ook met verzinkerijen, poedercoatbedrijven en OEM’ers die koelkasten of landbouwvoertuigen produceren over het automatiseren van hun logistieke processen.”
Aan de slag met AGV’s
Maar de ‘automatiseringsmissie’ van Kumatech is wel begonnen in de plaatbewerking. Het bedrijf kan plaatwerkbedrijven een compleet werkend systeem met AGV’s aanbieden, waarmee ze zelf aan de slag kunnen gaan. “We leveren de AGV’s, leren de trajecten in die ze gaan rijden, koppelen afdelingen en leveren de app waarmee de transportcommando’s kunnen worden gegeven.”
Die app is ontwikkeld om bij het maken van stappen in de logistieke automatsering niet afhankelijk te zijn van derden. Jaspers legt uit: “Wij willen onze oplossingen graag koppelen met systemen van andere partijen, maar die zijn daar nog niet altijd klaar voor. De meeste ERP-pakketten hebben bijvoorbeeld het locatiebeheer en het transport tussen de locaties niet georganiseerd. Met onze app hebben we geen ERP nodig. Hiermee kunnen onze oplossingen stand-alone draaien.”
Interne ambassadeur
Er rijden bijvoorbeeld al AGV’s bij MCM in Marknesse, de BOZ Group in Bergen op Zoom, de Dumaco-vestigingen in ’s-Gravenpolder en Oss, 247TailorSteel in Varsseveld, Q-Fin in Bergeijk en Provan in België. Bij MCM worden elke dag al 20 tot 30 pallets via de app door een AGV verzet. Dumaco maakt loopjes tussen de lasersnij-afdeling en de expeditie. BOZ Group, 247Tailorsteel en Provan rijden ook met de app en zijn klein begonnen om vervolgens gefaseerd uit te breiden. “Wij leveren een werkend systeem, maar vervolgens moeten de bedrijven er echt zelf mee aan de slag. Belangrijk is dat er intern een ambassadeur is die de AGV’s omarmt en er de tijd voor krijgt en neemt om te ontdekken hoe ze optimaal kunnen worden ingezet.”
Forklift Joe en William
Kumatech levert niet alleen de AGV’s maar spart ook met klanten en ziet en hoort zo waar ze in de praktijk tegen aan lopen en waar ze behoefte aan hebben. Dat resulteert weer in nieuwe oplossingen. Zo zijn er momenteel twee nieuwe AGV’s in ontwikkeling: de counterbalance heftrucks Forklift Joe en Forklift William. Deze kunnen heffen tot 2 meter en dus hoogteverschillen overbruggen. Joe heft lasten tot 500 kilo, William zelfs tot 1200 kilo. Beide AGV’s zullen niet fysiek maar wel via beeldmateriaal op de Metaaldagen te zien zijn.
Opslagtorens
Maar er komen ook andere bouwblokken aan. Bijvoorbeeld opslagtorens. Deze worden voor het eerst toegepast in een project bij Meijer Metal in het Friese St. Jacobiparochie. Meijer installeert vier nieuwe robotlascellen van Valk Welding. Voor de bevoorrading hiervan levert Kumatech vier opslagtorens voor lasmallen en vier AGV’s om de logistiek van en naar de lasrobots te automatiseren. “Dat is een echt Industrie 4.0 project”, aldus Jaspers.
Een ander bouwblok is een pallet dispenser. Dit is een kleine toren voor de opslag van pallets. Hierin kunnen 15 lege pallets, maar de toren is met secties uit te breiden. Hij kan standalone opereren maar ook worden gekoppeld aan een AGV.
John Jaspers stelt vast dat er in productiebedrijven veel belangstelling is voor automatisering van de logistiek. De series worden kleiner en gevarieerder en dat resulteert in steeds meer logistieke bewegingen, waarmee ondernemers hun operators liever niet belasten. Sommige bedrijven ontwikkelen en implementeren al oplossingen, andere zijn zich aan het oriënteren en weer anderen denken dat onbemand vervoer nog een brug te ver is. Tijdens de Metaaldagen kan iedereen op de Kumatech Highway zelf ervaren hoe AGV’s werken en uitleg krijgen over de specifieke mogelijkheden voor iedere situatie.