Kunststoffenbeurs wordt weer als vanouds: vol en actueel
Een nieuwe indeling omdat de 1,5 meter regel definitief achter ons ligt; een marketingcampagne om méér Belgische bezoekers te trekken; en exposanten- en bezoekersaantallen die weer op het niveau van 2019 liggen. Maar vooral een evenement dat de deelnemers 365 dagen per jaar een platform biedt om zich te profileren en waar bezoekers en exposanten elkaar gemakkelijker vinden. Dat zijn de ambities van het nieuwe team achter Kunststoffenbeurs 2023.
Sustainability & Recycling; Smart Production & Digitalization; en Innovation & Knowledge: dat zijn de hoofdthema’s van de beurs die als motto meekrijgt Future Proof Plastics – Innovative, Sustainable and Smart.
“We gaan in 2023 de Kunststoffenbeurs naar een nog hoger niveau brengen,” zegt Timo van Leent, Manager Afdeling Evenementen Mikrocentrum, over de Kunststoffenbeurs, die dit jaar op 20 en 21 september plaatsvindt in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch. Het team achter het evenement – dat dit jaar de 24e editie beleeft – is vernieuwd en uitgebreid. Met Charlotte de Jong als programmanager is dit team volop bezig met een aantal vernieuwingen.
Future Proof Plastics
Sustainability & Recycling; Smart Production & Digitalization; en Innovation & Knowledge: dat zijn de hoofdthema’s van de beurs die als motto meekrijgt Future Proof Plastics – Innovative, Sustainable and Smart. De beurs zelf wordt compacter. Alle 260 exposanten staan straks in hal 1 van de Brabanthallen, wat volgens Charlotte de Jong mogelijk wordt doordat er geen extra brede gangpaden meer nodig zijn. Het machineplein komt terug in het hart van de beurs.
In hal 2 komt Live Stage, het podium waarop opnieuw rond het middaguur kopstukken uit de kunststoffenindustrie met het publiek in discussie gaan over actuele ontwikkelingen. In de twee lezingenruimten delen de experts weer de laatste kennis uit de industrie en markt. Er komt op de beursvloer ook een kennis en onderwijs area, naast de Rethink Plastic expo (in samenwerking met NRK) die ook dit jaar bezoekers inspireert als het gaat om duurzame toepassingen van kunststoffen.
Meeloopdag voor studenten
Een van de nieuwe initiatieven die Mikrocentrum onderzoekt, is het organiseren van een meeloopdag voor studenten. “Bedrijven die ervoor open staan, stellen zich 10 minuten beschikbaar voor een kennismaking met de studenten”, zo omschrijft Charlotte de Jong dit initiatief. Dat is de eerste keer op de Precisiebeurs gedaan en daar goed aangeslagen.
365 dagen evenement
Een belangrijke vernieuwing is dat Kunststoffenbeurs veel meer als een platform wordt gepositioneerd waar de verhalen op en rondom de beurs centraal staan. Dit biedt bovendien een extra kanaal waar zij zich 365 dagen in het jaar kunnen presenteren. “Mensen zijn verhalenvertellers, dat is onze grote gemene deler. Het platform verbindt vraag en aanbod het hele jaar door; en dus zetten we in op het gehele jaar door community building, met als hoogtepunt de beurs zelf.
Niet alleen met verhalen, maar ook met een aanvullend event- en cursusaanbod”, zo schetst Susanne Bruinsma, marketingmanager bij Mikrocentrum, de kern van de marketingstrategie voor de Kunststoffenbeurs. Exposanten kunnen een grotere rol spelen om zichzelf en de beurs voor het voetlicht te brengen. Korte video’s van innovaties, een blog, een kort artikel over een interessante toepassing: dat zijn de ingrediënten voor de marketingkanalen van de beurs, zoals de website, de e-mail nieuwsbrief en het LinkedIn profiel dat inmiddels enkele duizenden volgers heeft. “Deze verhalen zitten niet bij ons maar bij de exposanten, en ook de sprekers. En ze blijven ook na de beurs actueel en gevonden worden”, aldus Susanne Bruinsma. Tijdens de beurs worden exposanten voor de camera’s gehaald voor korte statements, die weer gebruikt worden op de diverse mediakanalen.
Er komt weer een prijs voor de exposant die de meeste bezoekers weet te werven. Daarnaast werkt het marketingteam intensief samen met mediapartners om de exposanten en hun verhalen meer bekendheid te geven. Gedurende het jaar gaat Mikrocentrum voor de kunststoffenindustrie Techcafés en bedrijfsbezoeken organiseren, alles met het doel om de sector ‘in the picture’ te zetten, aldus Timo van Leent.
Terug op het oude niveau
Al die buzz moet in september voor een Kunststoffenbeurs zorgen die qua exposanten- en bezoekersaantallen weer terug is op het niveau van 2019. “Extra bezoekers verwachten we onder andere uit België, een land met een sterke kunststofindustrie”, zegt Charlotte de Jong. Naast Belgische bezoekers gaat het team ook inzetten op de werving van nog meer inkopers. Hiervoor wordt opnieuw samengewerkt met NEVI, de Nederlandse inkopersvereniging en Tech2B.