Laserlassen draagt bij aan sneller elektrisch tanken
Het studententeam InMotion van de Technische Universiteit Eindhoven werkt samen met Amada Weld Tech om met geavanceerde lastechnologieën ‘s werelds snelst ladende batterijpakketten te maken.
InMotion demonstreert het potentieel van elektrisch tanken in endurance races, met een volledig elektrische endurance raceauto.
Het opladen van een elektrische auto net zo snel en gemakkelijk als het tanken van een benzineauto, ook wel Electric Refuelling genoemd, is de drijfveer van InMotion. Dat kan elektrisch rijden namelijk de standaard maken.
Koeloplossing op celniveau
Technologisch gezien is elektrisch tanken een grote uitdaging. InMotion haalde al een oplaadtijd van minder dan 12 minuten, allemaal volledig geïmplementeerd in endurance raceauto’s. Met hun batterijpakket van de volgende generatie gaan ze nog een stap verder in de technologische uitdaging. De studenten zijn van mening dat de oplaadtijd verder kan worden verkort, met een state-of-the-art koeloplossing op celniveau. InMotion werkt samen met Amada Weld Tech om geavanceerde lastechnologieën te gebruiken om ongelijksoortige metaalverbindingen met een lage weerstand tussen cellen te creëren, als aanvulling op de efficiënte koeltechnologie op celniveau.
Koeling op celniveau
De volgende stap naar elektrisch tanken: het ontwikkelen van een revolutionair batterijpakket met een nog effectiever koelsysteem. InMotion verbetert zijn eerdere prestatie door over te stappen van koeling op paneelniveau naar koeling op celniveau. Deze cruciale stap kan worden vergeleken met het overschakelen van de aderen van een menselijk lichaam naar de ingewikkelde haarvaten, wat zorgt voor meer oppervlak en dus verbeterde koelsnelheden.
Naast koeling op celniveau was InMotion ook op zoek naar een manier om de verbindingen van hun pouch cells tabs te optimaliseren. Samen met Amada Weld Tech werden meerdere technieken geëvalueerd om de aluminium en vernikkelde koperen celtabs met elkaar te verbinden. De verbindingen werden getest op herhaalbaarheid, elektrische weerstand en sterkte. De gezamenlijke conclusie: laserlassen kwam als ideale oplossing naar voren.
Optimaal ontwerp voor laserlasproces
Amada Weld Tech en InMotion hebben hun krachten gebundeld om zowel het lasproces als het productontwerp te optimaliseren, met lasgemak en reproduceerbaarheid in het achterhoofd. Een effectieve samenwerking sinds de vroege ontwerpfasen van het batterijpakket resulteerde in een moduleontwerp dat is geoptimaliseerd voor het laserlasproces. Dankzij de ontwerpcapaciteit en -mogelijkheden van InMotion en de expertise van Amada Weld Tech op het gebied van laserlassen, werd een hoogwaardige, stabiele lasverbinding gecreëerd met behulp van een uitdagende materiaalcombinatie. Deze prestatie stuwde de studenten van InMotion naar hun uiteindelijke doel om een van ’s werelds snelst opladende batterijpakketten te creëren.
Met deze doorbraak plaatst InMotion zichzelf in de voorhoede van geavanceerde technologie en biedt het een kijkje in een toekomst waarin opladen net zo eenvoudig zal zijn als conventioneel tanken. Naarmate de wereld op weg is naar elektrificatie, zal de vooruitgang van InMotion op het gebied van batterijkoeling het landschap van duurzaam transport vormgeven.
Versnelde energietransitie
InMotion zal het potentieel van elektrisch tanken demonstreren in endurance races, het beste platform voor nieuwe ontwikkelingen om te testen. Hun ambitie is om tijdens de 24 uur van Le Mans deel te nemen aan de Garage 56-klasse, met een volledig elektrische endurance raceauto. In de tussentijd blijven zowel Amada Weld Tech als InMotion de oplossingen voor het lassen van batterijen verbeteren en inspireren ze academici en bedrijven om de energietransitie binnen de automobielsector te versnellen.