Lasrobot onderhoudt het spoor

Een lasrobot die scheuren in sporen en wissels repareert, dat is de toekomst waar ProRail aan werkt. De robot werkt constanter dan handmatig laswerk en neemt zwaar handwerk van lassers uit handen waardoor ze minder fysiek belast worden.

De lasrobot is goed voor de veiligheid en duurzaamheid van het spoor. Hij biedt in de toekomst een volledige oplossing: van het detecteren van defecten, het uitfrezen en oplassen tot het nauwkeurig fijn slijpen.

ProRail staat voor grote uitdagingen om de toekomstdoelen te behalen. Dat betekent ook dat wordt ingezet op digitalisering en robotisering, om handwerk te verminderen en de kwaliteit verder te verbeteren. Ook is dat een oplossing die inspeelt op het tekort aan vakmensen, waaronder lassers, en om nachtwerk te verminderen.

Volledige oplossing

De lasrobot is zo’n innovatie. Deze innovatieve oplossing is in samenwerking met Robel, VolkerRail en Strukton tot stand gekomen. Wat deze bijzonder maakt, is de constante kwaliteit die hij levert. Waar handmatig laswerk kan variëren, zorgt de robot altijd voor hetzelfde, hoge resultaat. Dit is goed voor de veiligheid en duurzaamheid van het spoor. De lasrobot biedt in de toekomst een volledige oplossing: van het detecteren van defecten, het uitfrezen en oplassen tot het nauwkeurig fijn slijpen.

De komst van deze lasrobot is een direct antwoord op een belangrijk operationeel vraagstuk bij ProRail: het vinden van voldoende gekwalificeerde lassers. Steeds minder mensen kiezen voor dit gespecialiseerde werk, vooral omdat het vaak ’s nachts moet gebeuren. Deze robot biedt hier een oplossing in. Automatisering is belangrijk voor de toekomst van het spoor. De lasrobot is een eerste stap naar meer automatisering in spooronderhoud. Als de robot succesvol wordt ingezet, kan hij op veel plekken in Nederland worden gebruikt.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verbinden

Lasrobot voor wisselende productie MKB-bedrijven

25-09 Juffermans stuitte op het probleem dat er geen geschikte modulaire robot bestond voor las-…

Verbinden

Demto past mouw aan groeiende hoeveelheid laswerk

22-08 Binnen het bedrijf zijn verschillende afdelingen bij het realiseren van het eindproduct betrokken. Naast…

Verbinden

D-TEC lost capaciteitsprobleem op met twee extra lasrobots

05-04 ‘Vooral wanneer we één van de vier robots moesten programmeren, kwamen we in de…

MetavakNieuws

Lasrobots en cobotapplicaties bij Valk Welding op Welding Week

26-09 Omdat bij deze frame opstelling de werkplekken naast elkaar zijn geplaatst, zijn deze voor…

Verbinden

Valk Welding Groep over naar derde generatie

05-09 Het eigendom, waarvan de overdracht al in 2018 voor 49% heeft plaatsgevonden, is nu…

TechnishowNieuws

Slim malwisselsysteem voor lasrobot

11-07 De kracht van het malwisselsysteem is zijn eenvoud om snel en simpel een mal…

Personeel en Opleiding

Tekort aan lassers oplossen: met cobot of robot?

31-03 Of cobots de oplossing zijn om ook kleinere MKB-bedrijven aan lasautomatisering te helpen was…

Verbinden

Deurkozijnenspecialist bespaart fte’s dankzij lasrobot

21-03 “Een robot kan dagen achter elkaar doorstampen zonder moe te worden”, aldus Marcel de…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs