Lasrobot onderhoudt het spoor
Een lasrobot die scheuren in sporen en wissels repareert, dat is de toekomst waar ProRail aan werkt. De robot werkt constanter dan handmatig laswerk en neemt zwaar handwerk van lassers uit handen waardoor ze minder fysiek belast worden.
De lasrobot is goed voor de veiligheid en duurzaamheid van het spoor. Hij biedt in de toekomst een volledige oplossing: van het detecteren van defecten, het uitfrezen en oplassen tot het nauwkeurig fijn slijpen.
ProRail staat voor grote uitdagingen om de toekomstdoelen te behalen. Dat betekent ook dat wordt ingezet op digitalisering en robotisering, om handwerk te verminderen en de kwaliteit verder te verbeteren. Ook is dat een oplossing die inspeelt op het tekort aan vakmensen, waaronder lassers, en om nachtwerk te verminderen.
Volledige oplossing
De lasrobot is zo’n innovatie. Deze innovatieve oplossing is in samenwerking met Robel, VolkerRail en Strukton tot stand gekomen. Wat deze bijzonder maakt, is de constante kwaliteit die hij levert. Waar handmatig laswerk kan variëren, zorgt de robot altijd voor hetzelfde, hoge resultaat. Dit is goed voor de veiligheid en duurzaamheid van het spoor. De lasrobot biedt in de toekomst een volledige oplossing: van het detecteren van defecten, het uitfrezen en oplassen tot het nauwkeurig fijn slijpen.
De komst van deze lasrobot is een direct antwoord op een belangrijk operationeel vraagstuk bij ProRail: het vinden van voldoende gekwalificeerde lassers. Steeds minder mensen kiezen voor dit gespecialiseerde werk, vooral omdat het vaak ’s nachts moet gebeuren. Deze robot biedt hier een oplossing in. Automatisering is belangrijk voor de toekomst van het spoor. De lasrobot is een eerste stap naar meer automatisering in spooronderhoud. Als de robot succesvol wordt ingezet, kan hij op veel plekken in Nederland worden gebruikt.