Legio factoren bepalen verspaanbaarheid composiet
Iedereen die wel eens composiet heeft verspaand, is er ongetwijfeld achter gekomen dat het materiaal zich niet zo heel gemakkelijk laat bewerken. Er zijn ontzettend veel factoren die invloed hebben op het proces, zoals het type composiet, de soort vezels en de richting van de vezels.
Joop (l) en Allard Lahm van CNC Freestechniek: “Om composiet succesvol te verspanen moeten de eigenschappen van het werkstuk in kaart worden gebracht om tot de juiste gereedschappen en bewerkingsstrategieën te komen.”
Daarnaast wordt composiet vaak gebruikt in sandwich panelen met verschillende laagdiktes, structuren en materialen die het verspanen nog complexer maken. Hierdoor is het bewerkingsproces van composiet vaak kritischer dan dat van metaal en is de keus voor het type gereedschap belangrijker dan ooit.
Het gebruik van composiet heeft een enorme sprong gemaakt en zal ook in de toekomst vaker de voorkeur genieten ten opzichte van metaal. Vooral bij producten die op snelheid gebracht moeten worden is lichtgewicht construeren een thema en juist daar wordt steeds vaker naar composiet gegrepen. Denk aan de luchtvaart-, automotive, scheepsbouw en andere mobiliteitsindustrieën. Echter kiest men niet alleen voor composiet om gewicht te besparen, weet ook Joop Lahm van CNC Freestechniek in Apeldoorn.
Lees hieronder het hele artikel in onze online editie van VerspaningsNieuws.
Indien u in de toekomst ook de print-editie van VerspaningsNieuws wilt ontvangen, kunt u zich aanmelden voor een gratis abonnement. De volgende editie van VerspaningsNieuws verschijnt op 07 juni 2022 en zal grotendeels in het teken staan van de voorbeschouwing op de METAV en de TechniShow/ESEF.