Levering binnen 1 uur met Staal Express
QRM is momenteel een gevleugeld begrip in de maakindustrie en zeker ook bij metaalverwerkende bedrijven. Bij Quick Response Manufacturing is alles gericht op het winnen van tijd. Materiaalmanagement vormt hierin een kritische succesfactor, waardoor een gestroomlijnde samenwerking met toeleveranciers een vereiste is. Het antwoord van Van Raak Staal hierop heet QRS: Quick Response Supply. Oftewel: een razendsnelle levering van materiaal.
“Onze relaties plaatsen in toenemende mate kleine, diverse bestellingen. In bepaalde situaties hebben ze materiaal direct nodig zodat het productieproces niet verstoord wordt”, zegt Rutger van Raak. “Vaste klanten kunnen nu binnen één uur met onze Staal Express bediend worden”.
Dicht op de klant
Van Raak Staal is de afgelopen jaren gegroeid van één vestiging in Tilburg naar vijf vestigingen in het zuiden en oosten van Nederland. Naast Tilburg beschikt de groep ook over vestigingen in Oss en Duiven, Roermond (Kranenpoot Staalhandel) en Asten (Richard Janssen Staal). “Voor onze klanten zijn wij hiermee een regionale, voorraadhoudende groothandel in staal, RVS en aluminium”, aldus Rutger van Raak.
Door een fijnmazig distributienetwerk kunnen klanten dagelijks beleverd worden. “Het magazijn van onze klanten ligt in feite in onze vijf vestigingen, hiermee bevorderen wij tevens de liquiditeit van onze klanten. Doordat onze vrachtwagens overdag tussentijds kunnen laden in onze vestigingen, krijgen klanten de flexibiliteit en snelheid die ze wensen,”, zegt Jean-Paul van de Wiel, sinds juli actief als marketing manager bij Van Raak Staal. “Op deze wijze zijn onze klanten verzekerd dat wij altijd dichtbij zijn met een gericht assortiment en bijbehorende voorraad en service”.
Staal Express
Om nog meer tijdwinst te creëren voor klanten, wordt de huidige eigen transportvloot van Van Raak Staal uitgebreid met de Staal Express. Dit is een combinatie van een terreinwagen of pick-up truck met aanhangwagen die snel beladen kan worden en binnen 60 minuten bij de klant kan zijn. Momenteel zijn de vestigingen Duiven en Oss al uitgerust met een Staal Express, in 2017 volgen Tilburg , Asten en Roermond. Jean-Paul van de Wiel: ”De service is beschikbaar voor bestaande klanten en vanaf 1 kilo of 1 lengte. Het gaat niet om de kosten van die ene koker die à la minute geleverd moet worden, het gaat erom dat de klant verder kan met zijn QRM-proces en geen tijd verliest. Quick Response Supply biedt dan uitkomst”.
Uitbreiding QRS
Het blijft niet bij de Staal Express wat betreft QRS-oplossingen. “Klanten die over eigen transportmiddelen beschikken, maken steeds vaker gebruik van de afhaalmogelijkheden op onze vestigingen. Ze leveren het gereed product aan hun klant en pikken hierna direct materiaal bij ons op voor het volgende project, heel efficiënt”. Rutger van Raak licht toe: “Deze afhaalbalie functioneert al goed en wij willen dit verder moderniseren, zodat klanten nog meer het gevoel krijgen dat zij echt op een rode loper bij ons binnen komen. Zij genieten van een goede kop koffie en wij zorgen intussen dat het materiaal snel op de wagen ligt”. Ook op digitaal vlak wil Van Raak Staal verdere stappen zetten om de keten met haar klanten te optimaliseren. Altijd staat hierbij het belang van de klant voorop. Een digitale webshop waar Jan en alleman zijn materiaal kan bestellen zal er bij Van Raak Staal niet komen. Jean-Paul van de Wiel: “Momenteel voeren wij samen met een relatie een pilotproject voor een digitale bestelomgeving uit, daarnaast bekijken wij natuurlijk de mogelijkheden voor verbetering van e-commerce dienstverlening. Ook daarop hebben we een duidelijke eigen visie. Wij doen dat alleen als de klant dat echt wil, vanuit de bestaande persoonlijke relatie.”