Een lichtere en sterkere VW Caddy
Simulatiespecialist Altair en Airbus-divisie APWORKS nemen samen deel aan formnext in Frankfurt (14–17 november). Daar presenteren de beide bedrijven nieuwe ontwerpprocessen, materialen en software voor industrieel 3D-printen en het 3i-PRINT-project.
3i-PRINT is een gezamenlijk project van Altair, APWORKS, csi entwicklungstechnik, EOS, GERG en Heraeus, om de mogelijkheden van simulaties en industrieel 3D-printen voor de automobielindustrie inzichtelijk te maken. Op de stand van Altair en APWORKS is een 3D-geprint voorframe voor een klassieke VW Caddy te zien, dat dankzij moderne simulatiesoftware en innovatieve materialen zowel lichter als sterker is dan het origineel. Door het ontwerp te optimaliseren met de vrijheden die 3D-printing biedt, is het team er tevens in geslaagd functionaliteit voor het passief en actief koelen van de elektrische aandrijving te integreren.
Engineers van csi entwicklungstechnik hebben de constructie van het VW Caddy-voorframe geoptimaliseerd met Altair’s HyperWorks applicaties. Vervolgens heeft APWORKS alle onderdelen geprint op een EOS M 400 systeem, met behulp van het door APWORKS ontwikkelde Scalmalloy materiaal, geleverd door Heraeus. Tenslotte hebben specialisten van GERG met de 3D-geprinte onderdelen het nieuwe voorframe gecreëerd.
Bezoekers en de pers kunnen zelf ‘The making of 3i-PRINT‘ ervaren, tijdens een workshop op 15 november 2017.