Lichtgewicht materiaal kan oplossing zijn voor verlagen CO2-uitstoot
Light Vehicle 2025 is een EU-gesubsidieerd project voor duurzame mobiliteit, met als doel het verder verlagen van de CO2-uitstoot. Met het project wordt actief geïnnoveerd met het toepassen van meer lichtgewicht en circulair materiaal voor bedrijfs- en personenauto’s.
Het samenwerkingsproject Light Vehicle 2025 werd onlangs tijdens een handelsmissie in België gepresenteerd aan zowel het Nederlandse als Belgische koningspaar.
Het samenwerkingsproject werd onlangs tijdens een handelsmissie in België gepresenteerd aan zowel het Nederlandse als Belgische koningspaar. Deze missie liep parallel met het staatsbezoek van het Nederlandse Koningspaar aan België. Voor deze missie had de Nederlandse overheid zeven duurzame projecten geselecteerd, die zich mochten presenteren aan de koningsparen. De selectie is gedaan op basis van de succes rate en of het past binnen het thema ‘duurzaamheid’. “Dat wij Light Vehicle 2025 mochten presenteren, is een ontzettende eer”, aldus Jean Pierre Heijster, Programma Manager Materials & Manufacturing van RAI Automotive Industry NL. “Light Vehicle 2025 is een slimme, duurzame en kostenefficiënte oplossing, die de duurzame mobiliteit zeker verder kan brengen.”
Light Verhicle 2025
Het doel van project Light Verhicle 2025 zit al in de naam, namelijk het verder verlagen van het totale gewicht van personen- en bedrijfsauto’s. Dit wordt gedaan door het toepassen van lichtgewicht en meer circulaire materialen. “Met lichtgewicht materialen creëren we een duurzame toekomst voor de auto-industrie. Veiliger, lichter, en milieuvriendelijk door materiaalbesparing, lager brandstofverbruik en het als belangrijkste doel het verlagen van CO2-uitstoot.” Het samenwerkingsproject bestaat uit Nederlandse en Belgische, zowel Vlaamse als Waalse bedrijven: Flanders Make (Leader), RAI Automotive Industry NL, AMAC, Technifutur en de Universiteit van Luik.
Lichtgewicht componenten
Tot 70% van een personenauto kan vandaag al worden geproduceerd met lichtgewicht technologieën. Met de prototype-ontwikkelingen in het Light Vehicle 2025 wordt aangetoond dat dit percentage nog verder omhoog kan.
Binnen dit project zijn er vier prototype’s van lichtgewicht componenten uitgewerkt: een waterstoftank (-17% gewicht), onderdeel van Power Train versnellingspakhuis (-30% gewicht), onderdeel wielophanging (-5% gewicht) en een Truckcabinedeur (-5% gewicht). Deze lichtgewicht componenten kunnen nu al toegepast worden in voertuigen. “Met dit project willen wij aantonen dat lichtgewicht ontwerpen en lichtgewicht materialen ook kostenefficiënt kunnen zijn.”