Lichtgewicht materiaal kan oplossing zijn voor verlagen CO2-uitstoot

Light Vehicle 2025 is een EU-gesubsidieerd project voor duurzame mobiliteit, met als doel het verder verlagen van de CO2-uitstoot. Met het project wordt actief geïnnoveerd met het toepassen van meer lichtgewicht en circulair materiaal voor bedrijfs- en personenauto’s.

Het samenwerkingsproject Light Vehicle 2025 werd onlangs tijdens een handelsmissie in België gepresenteerd aan zowel het Nederlandse als Belgische koningspaar.

Het samenwerkingsproject werd onlangs tijdens een handelsmissie in België gepresenteerd aan zowel het Nederlandse als Belgische koningspaar. Deze missie liep parallel met het staatsbezoek van het Nederlandse Koningspaar aan België. Voor deze missie had de Nederlandse overheid zeven duurzame projecten geselecteerd, die zich mochten presenteren aan de koningsparen. De selectie is gedaan op basis van de succes rate en of het past binnen het thema ‘duurzaamheid’. “Dat wij Light Vehicle 2025 mochten presenteren, is een ontzettende eer”, aldus Jean Pierre Heijster, Programma Manager Materials & Manufacturing van RAI Automotive Industry NL. “Light Vehicle 2025 is een slimme, duurzame en kostenefficiënte oplossing, die de duurzame mobiliteit zeker verder kan brengen.”

Light Verhicle 2025

Het doel van project Light Verhicle 2025 zit al in de naam, namelijk het verder verlagen van het totale gewicht van personen- en bedrijfsauto’s. Dit wordt gedaan door het toepassen van lichtgewicht en meer circulaire materialen. “Met lichtgewicht materialen creëren we een duurzame toekomst voor de auto-industrie. Veiliger, lichter, en milieuvriendelijk door materiaalbesparing, lager brandstofverbruik en het als belangrijkste doel het verlagen van CO2-uitstoot.” Het samenwerkingsproject bestaat uit Nederlandse en Belgische, zowel Vlaamse als Waalse bedrijven: Flanders Make (Leader), RAI Automotive Industry NL, AMAC, Technifutur en de Universiteit van Luik.

Lichtgewicht componenten

Tot 70% van een personenauto kan vandaag al worden geproduceerd met lichtgewicht technologieën. Met de prototype-ontwikkelingen in het Light Vehicle 2025 wordt aangetoond dat dit percentage nog verder omhoog kan.

Binnen dit project zijn er vier prototype’s van lichtgewicht componenten uitgewerkt: een waterstoftank (-17% gewicht), onderdeel van Power Train versnellingspakhuis (-30% gewicht), onderdeel wielophanging (-5% gewicht) en een Truckcabinedeur (-5% gewicht). Deze lichtgewicht componenten kunnen nu al toegepast worden in voertuigen. “Met dit project willen wij aantonen dat lichtgewicht ontwerpen en lichtgewicht materialen ook kostenefficiënt kunnen zijn.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Plaatbewerking

Duurzaamheid aanjager voor nieuwe ideeën bij Trumpf

13-04 Eigenlijk zit duurzaamheid in het DNA van Trumpf. Het bedrijf viert dit jaar het…

Verspanen

Mazak reduceert CO2-uitstoot via machinegebruiker

11-04 “Het klimaatakkoord geeft op dit moment nog geen exacte richtlijnen specifiek voor de werktuigmachine…

Personeel en Opleiding

PME gaat voor halvering absolute CO2-uitstoot in 2030

04-01 Ook voor de beleggingscategorieën vastgoed, infrastructuur en private equity zijn reductiedoelstellingen geformuleerd. PME is…

Verspanen

Duurzaamheid wordt topthema op EMO Hannover

19-12 Hoe kunnen duurzaamheidsdoelen op een praktische en vooral controleerbare manier worden bereikt? Concrete projecten…

Verspanen

Ceratizit wil koploper in duurzaamheid worden

13-10 Executive Board Member Thierry Wolter kondigde de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen, die de hele toeleveringsketen zullen…

Toeleveren

Hannover Messe: digitaal en duurzaam

13-12 “We staan voor de grootste transformatie sinds de industrialisatie”, zegt Jochen Köckler, CEO van…

Toeleveren

SKF wil toeleverketen met netto-nul uitstoot

27-10 Rickard Gustafson, President en CEO, zegt: “We hebben al aanzienlijke vooruitgang geboekt bij het…

Bedrijf en Economie

FNV: Tata Steel kan veel sneller vergroenen

14-05 Roel Berghuis, bestuurder FNV Metaal: “Ons plan laat zien dat vergroenen samen kan gaan…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs