MA Ford frezen versnellen tandwielproductie

Machinefabriek Krimpen in Krimpen aan de Lek behaalt grote tijdsbesparingen bij de productie van tandwielen sinds men de volhardmetalen frezen van MA Ford gebruikt. “Tot wel 60 procent ten opzichte van de calculatie”, zegt bedrijfsleider Nico Rietveld. “Dat is echt gigantisch.”

Machinefabriek Krimpen produceert tandwielkasten. De tandwielen worden gefreesd op twee numeriek gestuurde Correa freesmachines (allebei met een roterende kop) en een eveneens numeriek gestuurde Prisma kotterbank met vijf assen en een op elke stand positioneerbare draaitafel.
Vertegenwoordiger Ferry Jansen van Magistor vertelde Rietveld dat de freesprestaties van deze machines sterk konden worden verbeterd met de frezen van MA Ford. Deze Amerikaanse fabrikant levert volhardmetaal boren en frezen met een universeel karakter. Dat wil zeggen dat met één boor of frees in principe alle materialen kunnen worden bewerkt. De kwaliteit van deze producten zorgt daarbij voor duidelijke procesverbeteringen. Met name in de exotische materialen zoals titaan, inconel, hastoloy, monel, duplex, super duplex en RVS wordt het twee- tot drievoudige gepresteerd.

Lange standtijden
Nico Rietveld, een ervaren verspaner, was niet onmiddellijk overtuigd van de beloften van Jansen, maar hij maakte wel een afspraak met hem: de Magistor-vertegenwoordiger mocht terugkomen om zijn woorden te bewijzen zodra Machinefabriek Krimpen freeswerk had, waarbij hoge voedingssnelheden en lange standtijden essentieel waren. Aldus geschiedde. En achteraf moet Rietveld toegeven dat Jansen geen woord te veel heeft gezegd: “Al bij het proeffrezen overtrof MA Ford alle frezen die we ooit hebben gehad.”
Rietveld is behalve over de frezen ook zeer te spreken over Magistor: “Het is de eerste leverancier van verspaningsgereedschappen die ik meemaak, die je echt begeleidt. Je koopt niet alleen hun frezen, maar ze helpen je en geven constant aanwijzingen hoe je daarmee het maximale rendement haalt.”

Tungaloy en MA Ford
Machinefabriek Krimpen modelleert de tandvormen met EdgeCam in 3D. Op voorspraak van Magistor en Tungaloy Benelux worden de tandwielen vervolgens voorgefreesd met Tungaloy frezen (ook onderdeel van het Magistor assortiment) en nagefreesd met frezen van MA Ford.  Dat blijkt een ijzersterke combinatie. Rietveld: “De Tungaloy frezen leveren vier keer zoveel verspaningsvolume en met de  MA Ford frezen maken we 50 tot 60 procent meer spanen. Vooral bij het voorfrezen worden de spanen er veel beter uitgegooid. Andere frezen leverden allemaal kleine spaantjes op, waarmee de groeven snel volliepen. Regelmatig was het Pang…en weg was de frees.”
Machinefabriek Krimpen maakt nu bijvoorbeeld tandwielen 80 tanden, moduul 20 met een breedte van 240 mm op de kotterbank, die voorheen in drie dagen werden gefreesd op een vertandingsbank. De kotterbank gooit er nu iedere dag een tandwiel af. Maar ook tandwielen 34 tanden, moduul 60 met een tandbreedte van 240 mm kan Machinefabriek Krimpen nu zelf bewerken. “Die besteedden we  voorheen uit omdat dit te zwaar was voor onze machines”, aldus Rietveld.

Op gewone machine
Hij heeft inmiddels ervaren dat met de MA Ford frezen zeker bij de productie van grotere tandwielen geweldige tijdsbesparingen worden behaald ten opzichte van het conventionele tandwielfrezen. “Dat is voor ons echt het belangrijkste. Maar door het gebruik van deze frezen kunnen we het werk dat je op een speciale tandwielfreesmachine doet, nu ook op een gewone machine doen. Dat betekent dat je veel flexibeler bent, omdat je op een gewone machine ook veel ander werk kunt doen.  Deze ontwikkeling zal dan ook gevolgen hebben voor ons investeringsbeleid. Want waarom zouden we nog dure, speciale freesbanken voor tandwielen kopen, als dat werk ook op een gewone machine kan?”
Magistor heeft Rietveld de ogen geopend voor wat betreft de winst die kan worden behaald door goede gereedschappen op de juiste manier in te zetten.  De bedrijfsleider van Machinefabriek Krimpen zit vlak voor zijn pensioen, maar hij is niet van plan om achter de geraniums te gaan zitten. Hij zal voor zijn werkgever technische zaken blijven oppakken. “De volgende stap zou het opvoeren van de productiesnelheden in de draaierij kunnen zijn. Ook daar is vast nog veel winst te behalen.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verspanen

EMAG VSC 400 PS combineert power skiving en draaien

06-10 De nieuwe VSC 400 PS maakt de verspaning van tandwielen eenvoudiger omdat de operator…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs