Maakindustrie werkt aan imago op Hannover Messe
Gesterkt door gunstige economische berichten en de positieve sfeer op de Techni-Show en de ESEF, neemt een grote vertegenwoordiging van de Nederlandse maakindustrie volgende week deel aan de Hannover Messe. Een flitsende promovideo laat zien welke oplossingen ons land te bieden heeft voor de globale uitdagingen van de huidige tijd.
Met ruim 200 exposanten, diverse paviljoens en een groot aantal manifestaties wordt invulling gegeven aan het feit dat ons land dit jaar partnerland is van ’s werelds grootste industriebeurs.
Marc Hendrikse, CEO van de NTS-Group en lid van het topteam High Tech Systemen en Materialen, is vooral blij met de duidelijke aanwezigheid van Nederland in hal 2, de hal Research en Technologie. “Juist daar laten we als hightech sector zien dat Nederland een belangrijk industrieel land is. Een land waar je moet zijn voor oplossingen op het gebied van de wereldwijde uitdagingen op het gebied van energie, gezondheid, klimaat, veiligheid en mobiliteit.”
De Nederlandse industrie heeft volgens Hendrikse qua bekendheid het nadeel dat ze veel minder rechtstreeks aan consumenten levert. “Het gaat vaak om business to business. Iedereen kent Audi, Mercedes of BMW. Maar niemand weet dat een groot percentage van de onderdelen van die auto’s uit Nederland komt. Deuren, interieurpanelen, schuifdaken, schokdempers, isolatiematerialen, wielbouten, navigatiesystemen, verlichting, te veel om op te noemen. Prachtige Dutch Technology inside! Jammer dat dat er nooit op staat.”
Nederlandse bedrijven hebben in Duitsland als industriële toeleverancier overigens een uitstekende reputatie. Hendrikse wijst op een onderzoek dat vorig jaar door de Nederlandse ambassade in Berlijn werd gehouden: “ Een van de respondenten zei: “Zwitsers leveren te vroeg. Bij Fransen weet je niet of ze leveren. Bij Amerikanen weet je niet wat het achteraf kost. Maar Nederlanders leveren gewoon op tijd. En niet alleen dat, ze denken ook mee in de oplossing. En dat is onderscheidend.”
Steeds meer Duitse bedrijven vinden volgens Hendrikse hun weg naar de Nederlandse toeleveranciers. Niet alleen vanwege de kwaliteit van die Nederlandse bedrijven, maar ook om dat ze steeds meer de voordelen zien van het samenwerken in industriële ketens.