Maakindustrie wil consistent beleid en goed vakpersoneel
Nederlandse maakindustriebedrijven vinden dat de overheid te weinig doet aan het tekort aan technici en de ondersteuning van hun marketingactiviteiten in het buitenland. Dit blijkt uit een enquête van de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) in samenwerking met FME en VNO-NCW.
80 procent van de ondervraagde bedrijven vindt dat Nederland meer moet doen om het tekort aan technici tegen te gaan en het productielandschap te verbeteren. 61 procent geeft aan dat de overheid meer zou moeten ondernemen om hun marketingactiviteiten door middel van ‘Holland branding’ te ondersteunen.
De meerderheid van de bedrijven beoordeelt het Nederlandse vestigingsklimaat over het algemeen als goed. 51 procent is tevreden en een derde geeft zelfs een goede tot zeer goede beoordeling. Toch zijn er nog aandachtspunten. Zo vraagt de maakindustrie om consistent overheidsbeleid (72 procent). Naast het terugdringen van het tekort aan technici zijn een goede infrastructuur en een gunstig innovatieklimaat van groot belang. Ook de kennisoverdracht tussen mkb-bedrijven onderling is volgens een overgrote meerderheid van de bedrijven voor verbetering vatbaar.
Goed opgeleid vakpersoneel
Wil Nederland zijn industriële basis behouden en versterken, dan moet er meer worden gedaan voor goed opgeleid vakpersoneel. Het verbeteren van het imago van de maakindustrie (89 procent) en het meer beroepsgericht maken van het bèta-onderwijs (83 procent) zijn daarbij de belangrijkste verbeterpunten. Eén op de drie deelnemers aan de enquête (40 procent) vindt dat het beroepsonderwijs op dit moment slecht of zelfs zeer slecht aansluit op de praktische behoeftes van het eigen bedrijf. Bijna 78 procent wil dat studenten meer in bedrijven worden ingezet en bijna de helft van de ondernemers vindt dat Nederland meer werk moet maken van duale opleidingstrajecten, zoals deze bijvoorbeeld in Duitsland gebruikelijk zijn.
Exportondersteuning
Daarnaast zien ondernemers in de maakindustrie exportondersteuning als een belangrijke overheidstaak. Als het gaat om zakendoen met het belangrijkste afzetland van de Nederlandse maakindustrie, Duitsland, zijn vooral persoonlijke contacten en Duitse vakbeurzen belangrijk bij het leggen van contacten. Bijna 80 procent van de deelnemers geeft aan ‘Holland Branding’ belangrijk te vinden. Eén op de tien bedrijven wordt direct geraakt door de recente bezuinigingen op exportsubsidies en –programma’s (CPA en prepare2start).