Maakindustrie zet met AI sterk in op natuurlijke taalverwerking (NLP)
Er is een aanzienlijke toename in AI-gebruik binnen uiteenlopende sectoren. Dat blijkt uit een analyse van data- en AI-bedrijf Databricks.
Uit een analyse van data- en AI-bedrijf Databricks blijkt dat de maakindustrie bezig is met een NLP-inhaalslag: de inzet hiervan groeide met maar liefst 148%.
De resultaten wijzen op een groeiende trend richting datagestuurde besluitvorming en een toenemende rol voor AI in bedrijfsstrategieƫn. Daarbij worden ook de verschillen tussen sectoren duidelijk: zo loopt retail voorop in productiesnelheid en zet de maakindustrie als geen ander in op natuurlijke taalverwerking (NLP).
Supply chain-optimalisatie
De analyse wijst uit dat in de maakindustrie het meest gebruik wordt gemaakt van APIās om AI-werk uit te voeren. De belangrijkste use cases binnen deze branche zijn supply chain-optimalisatie, kwaliteitscontrole en productie-efficiĆ«ntie.
NLP-inhaalslag
Daarnaast is de maakindustrie bezig met een NLP-inhaalslag: de inzet hiervan groeide met maar liefst 148%. Natuurlijke Taalverwerking (NLP) is een manier waarop computers natuurlijke, menselijke taal analyseren, begrijpen en soms zelfs genereren. De bedoeling is om interacties tussen computers en menselijke (natuurlijke) talen zo soepel mogelijk te maken. Met andere woorden, NLP helpt machines om menselijke taal te ‘lezen’, ‘horen’, te interpreteren, te meten en zinvol te reageren. Een paar voorbeelden waar NLP wordt gebruikt zijn spraakherkenningssystemen, tekstanalyse, Chatbots en virtuele assistenten, automatische vertaaldiensten en spamfilters.
De retailbranche toont de grootste efficiƫntie in AI-implementatie, waarbij 25% van de ontwikkelde modellen uiteindelijk ook in gebruik worden genomen. Deze efficiƫntie kan worden toegeschreven aan de concurrentiedruk binnen de sector en klantverwachtingen die beide een snelle ingebruikname van AI stimuleren.