Machinebouw heeft nog lange weg te gaan in digitale transitie
Machinebouwbedrijven richten zich met name op productinnovatie (47%) en kostenverlaging (41%). Daarnaast staat het versnellen en flexibiliseren van de organisatie hoog op de agenda (40%). Dit komt naar voren uit onderzoek van Siemens PLM Software naar de mogelijkheden in de smart machine-industrie.
Opvallend is dat digitale transformatie en business innovatie relatief laag scoren (respectievelijk 17% en 11%). Juist daardoor is het voor machinebouwers lastig om de bovengenoemde doelstellingen te behalen, aldus Siemens PLM Software, dat 589 medewerkers van machinebouwbedrijven die vanuit Nederland opereren heeft ondervraagd (waarvan 54% managementniveau en 34% directieniveau). “We vroegen ons af hoe ver machinebouwers zijn in de digitale transitie”, legt Patrick Fokke, industry sales director Benelux bij Siemens Industry Software, de aanleiding voor dit benchmark onderzoek uit. “Zien ze de urgentie? Welke prioriteiten stellen ze? Hoe snel adopteren ze nieuwe technologie? Hebben ze daarvoor de juiste skills in huis? Zijn ze in staat om het totale proces van ontwerp, fabricage en service integraal aan te pakken? Welke samenwerkingsverbanden gaan ze aan? En kunnen ze wendbaar inspelen op de trends? Vanuit die vragen hebben het onderzoek uitgevoerd.”
Modularisatie
De grootste operationele uitdaging in relatie tot de directiedoelen is het leveren op klantspecificatie middels modularisatie (47%). Ook het verbeteren van de multidisciplinaire samenwerking (45%) en de versnelling van productieprocessen (41%) vormen een uitdaging. Om de time-to-market verder te verkorten is een versnelling nodig bij het leveren van onderdelen. Toch heeft de helft van de bedrijven nog geen strategie voor achterwaartse ketenintegratie.
Digitale transformatie
De opkomst van robotica (43%) en smart sensors (40%) heeft de grootste invloed op de bedrijfsvoering. Ook de opkomst van Internet of Things en smart devices worden vaak genoemd in het onderzoek. Probleem daarbij is dat klanten meestal geen data over machines online willen delen, onder meer uit beveiligingsoverwegingen. Machinebouwers richten zich vooral op traditionele automatiseringsgebieden als CAD/CAM en minder op geavanceerde innovaties. De grootste winst in het bouwproces is te boeken op het gebied van productie engineering (47%) en productieplanning (42%).
Nieuwe verdienmodellen
Innovatie met een sterke inzet op technologie brengt vraag en aanbod sneller en transparanter bij elkaar. Dat ontwricht veel markten. Denk aan Uber, Spotify, Netflix en AirBnB. Momenteel ziet 44 procent van de machinebouwers geen ontwrichtingen in de markt, maar opvallend is dat een kwart hierover geen uitspraak kan doen. Deze groep wordt straks mogelijk overvallen door de ontwikkelingen. In lijn met deze uitkomst ontwikkelen de bedrijven ook nog maar mondjesmaat nieuwe verdienmodellen waarbij bezit verschuift naar gebruik. Denk hierbij aan het beschikbaar stellen van machines as-a-service op basis van pay-per-use. Het overgrote deel kiest nog voor traditionele verkoop (90%) of leasing (17%). Kanttekening hierbij is dat de toepassing van smart devices en het Internet of Things nog in de kinderschoenen staat.
Benodigde expertise
Machines worden steeds vaker voorzien van innovatieve digitale toepassingen. Niet alle machinebouwers beseffen welke gevolgen dat heeft voor de benodigde expertise in de komende jaren. De ondervraagden verwachten slechts één procent stijging in de behoefte aan software- en data-engineers. Ook geeft 16 procent van de respondenten aan helemaal niet te weten wat de consequenties zullen zijn.
Patrick Fokke zegt: “Het valt op dat driekwart van de organisaties zich rekent tot de voorhoede in de adoptie van nieuwe technologie. Echte koplopers zijn horizontaal georganiseerd in multidisciplinaire teams in plaats van in gescheiden afdelingen. Ze beschikken over een geïntegreerd IT-landschap waardoor iedereen beschikt over alle informatie. En ze richten zich meer op assemblage dan op productie, onder meer door achterwaartse ketenintegratie. Kortom, de meeste machinebouwers hebben nog stappen te maken op al deze gebieden. Ze hebben nog een lange weg te gaan in de digitale transitie naar een Smart Industry.”