Magistor zoekt samenwerking voor beter verspanen CGI
De mannen van verspaningspecialist Magistor in Rijssen zijn samen met hun Amerikaanse leverancier van keramische wisselplaten Greenleaf een eind op weg naar de verbetering van het verspaningsproces van CGI (Compacted Graphite Iron). Het onderzoek is in een fase waarin ze de positieve resultaten aan de praktijk durven en willen toetsen. Daarvoor komen ze graag in contact met bedrijven, die het verspanen van CGI willen optimaliseren.
CGI (ook wel GGV – Grijs Gietijzer Vermiculair – genoemd) is een materiaal dat voldoet aan de toenemende eisen voor sterkte en gewichtsreductie. Tegelijk is het toch redelijk bewerkbaar. Hierdoor is CGI is zeer geschikt voor het produceren van motoren, waarvoor lichtere en sterkere materialen nodig zijn die meer vermogen kunnen absorberen. In deze sector zijn fabrikanten als Audi, BMW, Cummins, Paccar (DAF), Ford, Jaguar, Rolls-Royce, GM/Opel, Suzuki en Aston Martin steeds meer gefocust op het gebruik van CGI als basis voor hun high-performance en dieselmotoren. Alleen al het gewicht van het motorblok kan met circa 20 procent worden gereduceerd vergeleken met een blok vervaardigd uit grijs gietijzer. Maar ook in cilinderkoppen en remschijven vindt CGI zijn bestemming. Daarnaast is het gebruik van CGI groeiende in andere sectoren.
Het onderzoek van Magistor en Greenleaf komt voort uit de praktijk. Daarin ervaren zij dat de bewerking van CGI zorgt voor vragen en dat er een grote behoefte is aan verdere optimalisatie van dit proces in hun organisatie. Verspaners die deze stap samen met Magistor en Greenleaf willen zetten, kunnen contact opnemen met Magistor, dat graag fungeert als sparringpartner in de straal- en de verspaningstechniek.