Magnum-stootdempers remmen 5 ton zwaar afsluitrooster af
Industriestootdempers van ACE spelen een belangrijke rol in het veiligheidssysteem op metrostation Weesperplein in Amsterdam. Ze remmen een 5 ton zwaar rooster af dat een nooduitgang afsluit.
Bij brand in een metrostelsel ontstaat een acute levensgevaarlijke situatie. Naast preventieve brandwering kunnen door goede nooduitgangen vele levens worden gered. Op metrostation Weesperplein in Amsterdam zorgt een uitgekiend veiligheidssysteem ervoor dat reizigers binnen een mum van tijd een veilig heenkomen kunnen zoeken boven de grond. Hierbij spelen zowel een voormalige atoomschuilkelder als industriestootdempers van ACE een belangrijke rol.
Het besef van mogelijk gevaarlijke situaties in de openbare ruimte is de laatste jaren in heel Europa aanzienlijk gestegen, wat leidt tot extra veiligheidsmaatregelen. Dit geldt vooral voor plekken waar grote mensenmassa’s zich ophouden, zoals voetbalstadions en metrostations. Metrostation Weesperplein in Amsterdam ging als gevolg hiervan volledig op de schop. Het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB), dat de in 1977 aangelegde Amsterdamse metrolijnen exploiteert, schakelde hiervoor het aannemersbedrijf J.P. Van Eesteren in.
Het Amsterdamse metronetwerk heeft een lengte van 42,5 km, waarvan vier kilometer onder de grond. Het metrostation Weesperplein is door de aanwezigheid van de atoombunker een bijzonder geval, omdat de planoloog daardoor op verschillende vluchtwegen kon terugvallen. Een van deze vluchtwegen bleek bijzonder geschikt om snel boven de grond te geraken. De vluchtweg is heel breed, zodat zoveel mogelijk mensen in een noodsituatie veilig weg kunnen komen. De nooduitgang komt uit op een vluchtheuvel in een drukke straat. De uitgang wordt afgesloten met een rooster met een gewicht van maar liefst 4.859 kilo. Het rooster is horizontaal over de volle breedte van de nooduitgang aangebracht.
Industriestootdempers voldoen aan alle veiligheidseisen
Een dergelijke massa is te zwaar om met mensenhanden te bedienen, dit geldt al helemaal in noodgevallen. Daarom is het traliehek voorzien van een decentraal draaipunt en opent direct na ontgrendeling. Hierbij komt veel energie vrij, die in de eindpositie moet worden afgeremd. Dit om te zorgen dat er niemand gewond raakt en kostbare schade aan de constructie wordt voorkomen. Hier komt dempingsspecialist ACE Stoßdämpfer in het spel.
De ingenieurs van ACE stelden met behulp van 3D-simulaties de botsnelheid van het luik op de dempers vast. Aan de hand van de resultaten kozen de ingenieurs voor industriestootdempers van het type MC64150EUM. Deze dempers remmen de massa van het zware rooster veilig af en houden het rooster ook na opening goed op zijn plaats. In dit geval kunnen 5.100 Nm aan energie per slag worden geabsorbeerd en tot een maximum van 63.700 kg aan effectieve massa worden afgeremd. Ook de botsingssnelheid van circa 1,8 m/s en de ongewone hoekafwijking van het traliehek leverden met de door ACE gekozen oplossing geen problemen op. De hier toegepaste industriestootdempers behoren tot de Magnum-familie, die door de vele accessoires en aansluitingen makkelijk in bestaande constructies zijn te integreren. De stootdempers zijn duurzaam en blijven ook bij regelmatige belasting, bijvoorbeeld tijdens brandoefeningen, hun werk goed doen.