Makino introduceert tenminste drie nieuwe machines in 2021
Tijdens het elfde Aerospace symposium van Makino, die door de coronacrisis digitaal werd georganiseerd, kondigde de machinebouwer tussen al het nieuws met betrekking tot digitalisering door ook de komst aan van nieuwe bewerkingscentra. Hoewel Makino behoorlijk summier was met het delen van informatie over deze aankomende primeurs, werd tussen neus en lippen door duidelijk dat er een grote T1 met draaifunctie en twee horizontale vijfassers op de planning staan.
Tijdens het Aerospace symposium liet Makino een schim zien van een aantal nieuwe bewerkingscentra die op korte termijn op de mart worden gebracht. Op de foto een werkstuk dat geproduceerd is met het vijfassige T1 bewerkingscentrum.
(foto: Tim Wentink)
Makino, dat sinds eind 2020 in Nederland wordt vertegenwoordigd door Laagland, kondigde tijdens het Aerospace symposium de komst aan van het vijfassige T1 bewerkingscentrum met een draaifunctie. De T1 is geschikt voor het bewerken van grote, complexe onderdelen. De robuuste bouwwijze maakt het bewerkingscentrum geschikt voor de bewerking van moeilijk te verspanen materialen die veel in de luchtvaartindustrie worden toegepast. In combinatie met de ‘Active Damping’ -technologie worden trillingen in alle assen voorkomen voor een hogere productiviteit, nauwkeurigheid en standtijd.
Voor de nieuwe T1 zal Makino het bewerkingscentrum voor het eerst uitrusten met een draaitafel, zodat producten in één set-up zowel gedraaid als gefreesd kunnen worden. De draaitafel heeft een doorsnede van 1.500 mm en kan beladen worden met een werkstukmassa van 3.000 kg. De tafel wordt aangedreven door een 39 kW sterke motor die een koppel van 4.500 Nm en een maximaal toerental van 300 min-1 mogelijk maakt. Net als de rest van de T1 is ook de draaitafel thermisch stabiel geconstrueerd, zodat uitzetting door warmtegeneratie wordt voorkomen. Voor een hoge precisie zijn de cruciale contactvlakken handgeschraapt.
Naar verwachting komt de nieuwe T1 met draaifunctie ergens tussen april en juni op de markt. Dat geldt ook voor de verwachte horizontale, vijfassige a800Z en a900Z bewerkingscentra.
Slag groter
In 2017 heeft Makino de horizontale, vijfassige a500Z geïntroduceerd. Dit bewerkingscentrum is geschikt voor palletafmetingen van 500 mm. Volgens Makino werd er door klanten in toenemende mate gevraagd naar een groter werkbereik. Om die reden heeft de machinebouwer de nieuwe a800Z en a900Z ontwikkeld, die respectievelijk geschikt zijn voor palletafmetingen van 630 mm en 800 mm.
Waar de a800Z een bereik krijgt van 1.280 mm x 1.200 mm x 1.325 mm, zal de a900Z het moeten doen met een bereik van 1.400 mm x 1.200 mm x 1.265 mm (XxYxZ). De bewerkingscentra zijn robuust vormgegeven en zo ontwikkeld dat krachten in het machinebed worden geleid. Hierdoor zijn de machines geschikt voor zwaarverspanen. Opvallend is ook de ‘Z-type’ constructie van de tafel, waarbij het zwaartepunt van de tafel beter is gepositioneerd. Dit komt ten goede aan de stabiliteit. Naast dat de bewerkingscentra geschikt zijn voor zwaarverspanen, heeft Makino ook nauwkeurigheid hoog op de agenda gezet. Om thermische vervorming tegen te gaan worden bijvoorbeeld alle warmtebronnen gekoeld.
Daarnaast worden de machines uitgerust met eStabilizer. Dit systeem meet de temperatuur op vier plaatsen in de machine en aan de hand van die gegevens compenseert de besturing mogelijke afwijkingen automatisch. Dit waarborgt een hoge thermische stabiliteit. Verdere interessante eigenschappen die tijdens het symposium zijn benoemd, is het ‘Triple Thru’ bed voor een optimale spaanafvoer en een ergonomische bouwwijze met een goede toegankelijkheid tot het werkgebied.
Flexibele productie
Makino verwacht dat, ook in de luchtvaarindustrie, series kleiner worden en producten complexer. Volgens het bedrijf zal in de toekomst de vraag naar moeilijk te verspanen superlegeringen toenemen, terwijl de diversiteit aan producten groeit. Dat betekent dat maakbedrijven moeten inspelen op een flexibele en efficiënte productie. Volgens Makino kunnen bedrijven dit alleen bereiken door te automatiseren en te digitaliseren.
Uit onderzoek van de machinebouwer blijkt dat het gros van de klanten in de luchtvaartindustrie slechts 19% van de beschikbare uren daadwerkelijk verspaand. Om dat percentage te verhogen biedt het bedrijf diverse automatiseringsoplossingen aan, zoals FMS-systemen. Makino benoemt dat een FMS-systeem de spiltijd kan verdrievoudigen en dat zo’n automatiseringsoplossing al interessant kan zijn vanaf 5.000 onderdelen per jaar.
Naar verwachting komt Makino dit jaar ook met een nieuw FMS-systeem met een maximale payload van 1.500 kg op de markt, die tot wel vier machines kan bedienen en ook kan samenwerken met meetmachines, voorinstelapparaten en wasstations.
Noot: Ondanks dat er veel research is gestopt in de totstandkoming van dit artikel, kan het zijn dat de uiteindelijke machine-eigenschappen anders zullen zijn voor de Europese markt. In de loop van 2021 zal Makino meer informatie vrijgeven over de primeurs van het bedrijf.
Dit artikel is ook gepubliceerd in de eerste editie van het nieuwe magazine VerspaningsNieuws, dat op 23 maart 2021 is verschenen