Malaise in Duitse werktuigmachinebouw houdt aan
In het derde kwartaal van 2024 zijn de binnenkomende orders in de Duitse werktuigmachine-industrie met 16 procent gedaald vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
In de eerste drie kwartalen van 2024 daalden de binnenkomende bestellingen met 23 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
De binnenlandse bestellingen daalden met 17 procent en de buitenlandse bestellingen met 15 procent. In de eerste drie kwartalen van 2024 daalden de binnenkomende bestellingen met 23 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De binnenlandse markt verloor 10 procent. De buitenlandse markten waren 28 procent lager dan vorig jaar.
Duitse klanten erg onrustig
“De huidige ordersituatie blijft moeilijk”, zegt Markus Heering, directeur van de VDW (Vereniging van Duitse Werktuigmachinefabrieken) over het resultaat. De Duitse industrie deed het de eerste negen maanden relatief goed, ondersteund door individuele grootschalige projecten. “Over het algemeen zijn binnenlandse klanten echter erg onrustig en houden ze hun portemonnee gesloten”, zegt Heering. Dit trekt de thuismarkt van Europa als geheel naar beneden, omdat Duitsland voor veel landen de belangrijkste handelspartner is. Andere voor de Duitse werktuigmachinebouw belangrijke regio’s in de wereld verloren ook. Azië dook het meest in de rode cijfers vanwege de zwakke vraag in China. Hier is nog steeds geen verbetering in zicht. Amerika kent de kleinste daling. Vooral de VS en Mexico ondersteunden de vraag.
Zorgen om auto-industrie
“De analyse van de huidige situatie in de sector is weinig veranderd vergeleken met de eerste helft van het jaar”, zegt Heering. “Het dagelijkse nieuws uit de auto-industrie baart zorgen. En er is over de hele linie nog steeds sprake van een tekort aan zaken, zowel op de markten als in de klantensectoren. Luchtvaart, medische technologie, energie, scheepsbouw en defensie bieden op bepaalde punten ondersteuning bij projecten”, meldt hij. Diensten, componenten, reparaties, onderhoud en conversies ontwikkelen zich beter dan de nieuwe machinebusiness. In wezen blijft automatisering een belangrijke drijfveer voor investeringen in werktuigmachines.
Werktijdverkorting
Volgens enquêtes van verenigingen zijn aanzienlijk meer fabrikanten van werktuigmachines van plan om in de nabije toekomst werktijdverkorting opnieuw in te voeren. Terwijl in het tweede kwartaal nog 35 procent van de ondervraagden hierover sprak, was dit in het derde kwartaal al 45 procent. Ook de tewerkstelling van uitzendkrachten zal afnemen. Aan het einde van de eerste helft van het jaar waren er ongeveer 65.250 mensen werkzaam in de sector.
De productieverwachting voor het lopende jaar blijft ongewijzigd met een daling van 8 procent.