Mapal boort droog in koolstofvezel-aluminium vliegtuigdelen

Mapal heeft een boor ontwikkeld die zonder smering boringen kan verrichten inĀ  verschillende onderdelen van vliegtuigen die zijn vervaardigd uit koolstofvezel-aluminium stacks.

De romp, vleugel, flaps en de horizontale en verticale staart van de nieuwste generatie vliegtuigen zijn vervaardigd uit koolstofvezel-aluminium stacks. Voor de montage van vliegtuigen worden talloze boringen verricht in deze componenten voor de klinknagelverbindingen. De dimensionale nauwkeurigheid van de boringen is cruciaal. De boor moet in beide materialen precies dezelfde diameter hebben.Ā  Hiervoor heeft Mapal de nieuwe boor ontwikkeld.

Voorheen werd een minimale hoeveelheid smering toegepast voor het boren in koolstofvezel-aluminium stacks. Na het bewerken moesten de onderdelen gedemonteerd, gereinigd en hersteld worden. Bovendien werd bewerking vaak uitgevoerd in verscheidene opeenvolgende bewerkingsstappen. Verschillende gereedschappen werden gebruikt voor het boren, ruimen naar de einddiameter en de verzinking. Het volledige proces was dus tijdrovend, kostbaar en de vereiste afmetingen waren vaak niet betrouwbaar. De nieuwe boor van Mapal optimaliseert het proces. De boor kan namelijk ook verzinken en de speciale geometrie zorgt ervoor dat er geen smering nodig is. De geometrie voorkomt dat warmte die ontstaat tijdens het bewerken naar het component wordt overgebracht.

Voor aluminium en koolstofvezel
De hardmetalen boor is voorzien van twee snijkanten en combineert de eigenschappen van een boor voor het bewerken van aluminium met die van een boor voor koolstofvezel-bewerking. De dubbele punthoek zorgt voor een goede centrering van de boor en een minimale spaanvorming bij de booruitlaat. De verwijdering van de spanen wordt verzekerd door de ontworpen spaanruimtes. Omdat koolstofvezel een extreem schurend materiaal is, is de boor van een diamantcoating voorzien. Deze coating zorgt ervoor dat de standtijd acht keer langer is in vergelijking met een niet-gecoate boor. Het boor-verzinkgereedschap voor het droog bewerken van koolstofvezel-aluminium stacks wordt inmiddels succesvol gebruikt door producenten in de luchtvaartindustrie. De boor is verkrijgbaar in een diameter van 4,1 mm en 11,11 mm.

In Nederland heeft Laagland uit Capelle a/d IJssel de vertegenwoordiging van Mapal.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Automatisering

Mapal integreert digitale diensten

28-10 Mapal’s dochteronderneming c-Com, die in 2017 werd opgericht, stimuleert modernisering, interconnectiviteit en automatisering in…

Verspanen

Laagland-leveranciers pakken uit op AMB

04-09 Complete verspaning met krachtige draai-freescentra is al jaren in zwang. Index (hal 4, stand…

Verspanen

Index presenteert nieuwste draaifreestechnologie op AMB

29-07 Op de AMB (hal 4, 4C30) zullen twee nieuwe modellen demonstreren hoe Index zijn…

Bedrijf en Economie

Mapal boekt omzetgroei

08-07 ā€œDe economie groeide in de eerste helft van het jaar minder hard dan verwacht.…

Verspanen

Mapal maakt loodvrije afdichtringen met betere prestaties

29-04 De Duitse fabrikant hecht belang aan de productie van duurzaam gereedschap en deze claim…

Verspanen

Mapal bundelt kennis voor vliegtuigassemblage

22-04 De GOA is het eerste competentiecentrum van Mapal buiten Duitsland. ā€œHet is erg belangrijk…

TechnishowNieuws

Ruimer met negen levens

13-02 Het bijzondere aan de FixReam 700 ruimers is hun veelvuldige bruikbaarheid. Deze wordt bereikt…

Verspanen

Automatiseringspakket voor kleinere werkplaats

15-01 Met de DA300 voor 5-assige verticale bewerking heeft Makino een sterke positie verworven in…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs