Mapal bundelt kennis voor vliegtuigassemblage
De Mapal Group bundelt haar wereldwijde activiteiten op het gebied van vliegtuigassemblage in de nieuw opgerichte afdeling ‘Global Organization for Assembly’ (GOA). Deze is gevestigd bij Nantes in Frankrijk en heeft een team van gekwalificeerd personeel en productie- en testmogelijkheden.
Gereedschap voor het boren uit de solid in meerlaagse composieten van CFRP, aluminium, hooggelegeerd staal of titanium met een handboor.
De GOA is het eerste competentiecentrum van Mapal buiten Duitsland. “Het is erg belangrijk voor de ontwikkeling van de Mapal Groep om onze expertise dicht bij onze strategische klanten te bundelen”, legt Christophe Potier, CEO van Mapal Frankrijk, uit. Zelf heeft hij een grote rol gespeeld in het succes van het bedrijf in de eindassemblagesector. Tijdens de financiële crisis van 2009 zocht hij naar nieuwe markten en kreeg hij de kans om meer te weten te komen over de vereisten voor de vliegtuigassemblage bij Airbus.
Na een bezoek aan de site kwam hij tot de conclusie dat, hoewel er hier een groot potentieel was, Mapal daarvoor nog niet de juiste producten had. Aangepaste tools werden binnen een maand ontwikkeld en met succes ter plaatse getest, waardoor Mapal operationeel werd. Door de bijkomende overname van een kleine Franse gereedschapsfabrikant werd het bedrijf ook een strategische leverancier.
Miljoen boringen
Om de onderdelen van een vliegtuig in elkaar te zetten moeten er ongeveer een miljoen boringen worden geboord. De uitdaging is dat de componenten zijn opgebouwd uit lagen van verschillende materialen zoals titanium, aluminium en CFRP in verschillende combinaties. Hierdoor bestaat er geen standaardprogramma voor het bewerken van klinknagelboringen. Mapal levert hiervoor vooral volhardmetalen gereedschappen: trapboren met scherpe snijkanten en meerbladige ruimers. Er wordt veel belang gehecht aan geschikte coatings, die Mapal voortdurend verder ontwikkelt.
Mapal is succesvol met zijn assemblagegereedschapstechnologieën en beschikt inmiddels over een groot aantal klanten in de luchtvaartindustrie. De nieuwe structuur is sterk afgestemd op de eisen van de sector. “We moeten heel snel kunnen reageren. Dit is tot nu toe een grote uitdaging voor Mapal geweest en de reden voor onze nieuwe organisatie-eenheid”, legt Piotr Tyczynski, Global Head of Segment Management Aerospace bij Mapal, uit.
In het GOA is onder andere een ontwikkelingsafdeling opgezet voor het testen van tools op maat. Naast het meten van alle parameters is het ook mogelijk om de gereedschappen aan te passen aan de individuele bewerkingsomstandigheden van de klant. Dit is belangrijk omdat de vele boringen in het vliegtuig met halfautomatische of handmatige machines worden geboord. De productie bevindt zich op slechts enkele meters afstand van de ontwikkelingsafdeling. Als er aanpassingen gedaan moeten worden aan een tool, is dit binnen enkele minuten gedaan en kunnen de tests doorgaan. Zo kunnen er in zeer korte tijd oplossingen worden ontwikkeld.