Mapal rekent op geleidelijk herstel na zware jaren
Mapal verwacht dit jaar een omzetstijging van 10 tot 15 procent. Maar door de ontwikkelingen in de automobielindustrie en de coronapandemie heeft de Duitse fabrikant van verspanende gereedschappen twee zware jaren beleefd.
Mapal-topman Jochen Kress tijdens de jaarlijkse persconferentie. De gereedschappenproducent heeft zware tijden beleefd, maar ziet perspectief voor de komende jaren.
Mapal heeft sterke banden met de automobielindustrie. De ontwikkelingen in die branche zijn dan ook van grote invloed op het bedrijf. De autoverkopen dalen al sinds 2018, deels door mondiale ontwikkelingen zoals Brexit, het dieselschandaal, handelsconflicten en politieke instabiliteit. Maar de daling had ook te maken met discussies over toekomst van mobiliteit en de transitie naar andere aandrijfconcepten.
Met een kleine vertraging is Mapal hierdoor vooral vanaf de tweede helft van 2019 hard geraakt. Vooral de projectorders, een kernaspect voor het bedrijf, stortten in. Mapal groeide nog wel in de eerste helft van dat jaar. Hierdoor konden de cijfers over het hele jaar een deel van het verval verbloemen. In totaal daalden de verkopen slechts met 3 procent (tot 620 miljoen euro) in vergelijking met het jaar daarvoor.
Coronavirus
Maar toen kwam daar in 2020 het coronavirus nog eens bovenop. Eerst moest Mapal China, de op één na grootste productielocatie van de groep, een aantal weken dicht. Daarna bereikte het virus andere markten. Door productiestops over de hele wereld stagneerden de orders. De situatie in de in crisis verkerende automobielindustrie verslechterde verder, productiecijfers kelderden.
De op één na grootste markt voor de Mapal tools, de lucht- en ruimtevaart industrie, raakte door de pandemie ook in crisis. Orders voor nieuwe vliegtuigen werden massaal geannuleerd, met als gevolg veel minder vraag naar de gereedschappen.
Erger dan financiële crisis
Samenvattend hebben de economische crisis, de structurele veranderingen in de automobielsector en het coronavirus een enorme impact op Mapal. De huidige situatie is volgens de bedrijfsleiding veel dramatischer dan tijdens de financiële crisis van 2008/2009. Dat komt omdat deze niet alleen wordt veroorzaakt door externe omstandigheden maar ook door marktgerelateerde en sectorspecifieke zaken.
Het gevolg is dat de omzet van Mapal in 2020 verder is afgenomen tot 460 miljoen euro. Het management verwacht – uitgaande van een positief scenario – dat een verkoopvolume als voor het coronavirus op zijn vroegst pas in 2023 weer zal worden gehaald. Voor het lopende jaar wordt een groei van 10 à 15 procent verwacht.
Nieuwe afzetmarkten
Een indicatie hiervoor is een duidelijk waarneembaar marktherstel in de laatste maanden en het groeiende aanvullende potentieel van nieuwe afzetmarkten zoals de gereedschappen- en matrijzensector. Mapal is ook goed uitgerust voor de technologische veranderingen in de automobielindustrie. “Oplossingen voor alle aandrijfconcepten en voor de noodzakelijke ondersteunende units zijn reeds op hun plek bij bijna alle e-mobiliteit producenten”, zei topman Jochen Kress op de jaarlijkse persconferentie. Mapal heeft volgens hem de pandemie periode ook benut voor het ontwikkelen van nieuwe oplossingen, inclusief de digitale omgeving. Deze hebben hun waarde bewezen voor klanten en vormen de basis voor extra groei.