‘Marketing werkt niet, maar we blijven het toch maar doen’
Het is het eind van de middag en we zijn al de hele dag bezig geweest een nieuwe strategie voor de groei van zijn bedrijf te kiezen. De ambitie is er, de grote lijnen staan op papier. Nu de uitvoering nog. De details. De eerste echte stappen. Waar gaan die nieuwe klanten vandaan komen?
80% werkt niet
“Marketing werkt niet, maar we blijven het toch maar doen”, verzucht hij dan. Het is niet de eerste keer dat een ondernemer zoiets tegen me zegt. En ik denk dat ik wel begrijp waarom. Zeker 80% van de marketingtips werken gewoon niet voor ondernemers met complexere producten dan een blikje cola of een pak wasmiddel.
Massamarketing
De meeste adviezen over marketing zijn bedoeld om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Massamarketing, in plaats van de precisiemarketing die nodig is om precies de juiste mensen te bereiken. Om klanten te bereiken in de juiste branche en dan ook nog eens degenen die de knopen doorhakken, is een heel andere aanpak nodig.
Multinationals
Artikelen die je leest over B2B marketing zijn vaak iets minder gericht op het bereiken van heel Nederland, maar nemen aan dat je beschikt over een marketingmanager, een salesdirecteur, een customer service afdeling en andere luxes van multinationals die je als MKB’er gewoon niet hebt. Laat staan genoeg tijd om al die uitgebreide en complexe stappen te doorlopen.
Twee zinnen
Marketingtips gaan er meestal vanuit dat je je product (en de voordelen ervan) in één of twee zinnen kunt uitleggen en dat je klanten in twee tellen kunnen besluiten om het te kopen. Voor de meeste technische producten is het helaas niet zo eenvoudig. Het is zo goed als onmogelijk om (bijvoorbeeld) een machine te verkopen met alleen maar goede marketing, daar is veel meer voor nodig.
Gelukstreffers
Als je de standaard marketingadviezen toch opvolgt, kom je in het beste geval tot een paar gelukstreffers. In het slechtste geval blijf je maar geld en tijd besteden aan marketing, zonder enig zichtbaar resultaat.
Marketing die wél werkt
Wat je dan wel moet doen? Eerst goed nadenken over de vragen en problemen van je (potentiële) klanten. Daarna kun je je marketing zo aanpakken dat je advertenties, artikelen, en andere marketingacties onweerstaanbaar zijn voor precies de juiste klanten.
Checklist
Gebruik de gratis checklist ‘Marketing die werkt’ om zeker te weten dat je marketing werkt, vóór je investeert. Je kunt hem hier downloaden: www.checklistmarketing.nl
Outdo op TIV Hardenberg
Outdo helpt ondernemers in de industrie, IT en techniek om hun omzet te vergroten bij bestaande klanten en om goede nieuwe klanten aan te trekken. Op TIV (6, 7 en 8 september in Evenementenhal Hardenberg) verzorgt Outdo presentaties in het Kennistheater. Ook zijn Karen van Riel en haar collega Martine Teeselink aanwezig op de beursvloer om middels een ‘prikbordenactie’ exposanten en bezoekers gericht met elkaar in contact te brengen.