Maximale materiaalverwijdering met precies gevormde schuurkorrel
De serieproductie van grote tandwielen vereist een hoog niveau van kwaliteit en continuĆÆteit in de productie. Bijzondere nadruk wordt gelegd op maximale synergie tussen de slijpmachine, het slijpproces en de slijpschijf. Krebs & Riedel heeft de nieuwe Blue Moon TZ premium slijpschijven ontwikkeld voor het betrouwbaar slijpen van grote tandwielen die onder andere in windturbines worden toegepast.
De nieuwe Blue Moon TZ premium slijpschijven van Krebs & Riedel hebben precies gevormde schuurkorrels voor een optimale koeling en productiviteit.
De laatste jaren is windenergie een belangrijke factor in de vermindering van de CO2-uitstoot. Windturbines worden steeds groter en krachtiger, terwijl de productiekosten verlaagd moeten worden. Dit vereist productiemethoden die de tandwielen kosteneffectief en in hoge kwaliteit kunnen produceren, zelfs met complexe contouren. De tandwielmaten in de windenergie variĆ«ren doorgaans van 800 tot 4.000 mm. Sommige tandwielen kunnen zelfs een diameter van 8.000 mm bereiken en tot 100 ton wegen. De profielslijpschijven hebben doorgaans een diameter van 100 – 450 mm.
Optimale synergie
Alleen een perfect geslepen tandwielgeometrie zorgt voor een optimale krachtoverbrenging voor een hoog rendement van de windturbine. Slijpbrand moet onder alle omstandigheden worden vermeden, omdat de krachten in de tandwielkast zeer groot zijn en tandbreuk zeer expansief is. Een uitmuntende tandwielkwaliteit verhoogt de levensduur van de afzonderlijke tandwielcomponenten en levert een belangrijke bijdrage aan de verlaging van de onderhouds- en productiekosten. Om een maximale synergie tussen slijpmachine en slijpschijf te bereiken, optimaliseert Krebs & Riedel het proces met toepassingsondersteuning bij klanten over de hele wereld en biedt met de Blue Moon TZ een nieuwe premium slijpschijf met een precies gevormde slijpkorrel.
Koel slijpen
Blue Moon TZ wordt gekenmerkt door een hoog slijpvermogen en een zeer hoge materiaalafname. “In sommige proeven was de materiaalverwijderingssnelheid (Q’w) meer dan 30 mmĀ³/mms,” zegt Sigurd De Ridder, Senior Application Engineer bij Krebs & Riedel, die proeven en procesoptimalisatie uitvoert voor klanten wereldwijd. Hij zegt: “Precies gevormde schuurkorrels zijn vandaag de dag state of the art. Blue Moon TZ is qua prestaties vergelijkbaar met andere precisievormige schuurkorrels op de markt. Het is zelfscherpend, microkristallijn en heeft een langwerpige trapeziumvorm.” De homogene poriĆ«nstructuur van Blue Moon TZ draagt tevens bij aan een optimale koeling tijdens het slijpen. Door de open structuur wordt de gehele slijpschijf onmiddellijk overspoeld door de koelvloeistof. Zelfs bij extreme materiaalafname wordt de spaan weggevoerd van het contactoppervlak. Dit voorkomt warmte-inbreng die tot thermische schade aan het tandwiel zou kunnen leiden.
Sneller en duurzamer
De Blue Moon TZ premium slijpschijven hebben zich niet alleen bewezen bij het slijpen van planetaire tandwielen, rechte tandwielen en IR buiten- en binnenringen. Ze hebben ook geleid tot een verlaging van de productiekosten bij het slijpen van aandrijfassen, automotive tandwielen en transportschroeven. Uit test is gebleken dat Blue Moon TZ een langere standtijd combineert met een tot 20% snellere slijptijd in vergelijking met standaard slijpschijven. De langere standtijd en het hogere slijpvermogen helpen de kosten te verlagen en tegelijkertijd dezelfde of zelfs een betere kwaliteit van het tandwiel te bereiken. Een ander neveneffect is dat de machines na de optimalisatie een lager energieverbruik hebben.