Meer zicht op grote lasten door hefbare cabine

Linde Material Handling biedt optioneel een hefbare cabine aan, ontworpen voor zware heftrucks in de serie met laadcapaciteit van 10 tot 18 ton. Met één druk op de knop kan deze cabine in minder dan 10 seconden omhoog worden gebracht tot een maximale hoog-te van 5,5 meter. Vanuit deze hoge positie heeft de chauffeur een vrij zicht en kan hij, zoals gebruikelijk, voorwaarts rijden.

De hefbare cabine is nuttig bij het stapelen van goederen, maar ook bij het wegzetten en ophalen van zware goederen, of wanneer een lading op een klein laaddok moet worden geplaatst, zoals bij de zijlaaddeuren van een vliegtuig.

Hoe groter en ruimer de lading die verplaatst moet worden, hoe hoger de eisen die aan heftruckchauffeurs worden gesteld. Als er geen zicht op de rijrichting is dan moet er ach-teruit gereden worden. Dit leidt tot een verkeerde lichaamshouding die niet gezond is en ook de productiviteit niet bevordert. Met de hefbare cabine biedt Linde Material Handling hiervoor nu een ergonomische oplossing.

Volgens de richtlijnen moet een heftruckchauffeur achteruit rijden indien een vorkhef-truck wordt gebruikt om, bij wijze van uitzondering, een grote lading op te pakken en te verplaatsen waarbij de lading het zicht op de rijrichting blokkeert. Aangezien de chauf-feur de lading niet in het oog kan houden wanneer hij achterwaarts rijdt, mag hij dit niet doen wanneer de lading aan de zijkanten uitsteekt. Veelvuldig achteruit rijden moet wor-den vermeden, omdat het gedraaid zitten de ruggengraat van de chauffeur overmatig belast – vooral in combinatie met trillingen. Met deze nieuwe hefbare cabine kunnen chauffeurs vermijden dat zij achterwaarts moeten rijden als het zicht op de rijrichting wordt geblokkeerd. Hierdoor worden zij er niet toe verleid om de vorken en lading boven oogniveau te tillen om er onderdoor te kunnen kijken en voorwaarts te rijden.
Dankzij de hefbare cabine kunnen chauffeurs meer ergonomisch en efficiënter werken, aangezien voorwaarts rijden veel veiliger en sneller is. Vooral over langere afstanden. Bovendien wordt het risico op schade door botsingen, veroorzaakt door ladingen die aan de zijkant van de heftruck uitsteken, geminimaliseerd.

Deze hefbare cabine kan worden bediend via een afzonderlijke joystick, of via vier vooraf geprogrammeerde knoppen. Deze kunnen individueel worden geprogrammeerd tot een specifieke hoogte.

Oplossingen voor optimaal zicht
Als alternatief voor de hefbare cabine zijn de zware trucks van Linde ook leverbaar met een roterende cabine. Hierbij kan de chauffeur de hele cabine 180 graden draaien, zodat de lading zich achter hem bevindt en hij dus een ongehinderd zicht heeft op de rijrichting. Ook kan hij diverse tussenposities kiezen en de omgeving bekijken. Deze roteerbare werkstations zijn ontwikkeld voor Lindes elektrische heftrucks met laadcapaciteit van 2,5 tot 5 ton en voor de trucks met verbrandingsmotor met laadcapaciteit van 2 tot 8 ton. Afhankelijk van het model en design kan de chauffeursstoel, inclusief stuurkolom en pedalen, 90 graden draaien naar de zijkant, zodat de chauffeur een zijdelingse positie inneemt ten opzichte van de rijrichting. Volgens onderzoeken van de Duitse Beroepsvereniging voor Handel en Logistiek, BGHW, verbetert dit de ergonomie voor de chauffeur met ongeveer 60%. Tegelijkertijd wordt het achterwaarts rijden veel veiliger en wordt de bescherming van de werknemers verhoogd, waardoor de operationele processen van het bedrijf uiteindelijk veel duurzamer worden.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verbinden

Lasrobot onderhoudt het spoor

20-11 ProRail staat voor grote uitdagingen om de toekomstdoelen te behalen. Dat betekent ook dat…

3D

MetalFabG2 3D-metaalprinters ingezet voor radiofrequentieproductie

20-11 SWISSto12 werd in 2011 opgericht als spin-off van het Zwitserse Federale Instituut voor Technologie…

Personeel en Opleiding

Creatieve oplossingen voor toekomst van werk in metalektro

20-11 Inspirerende keynotes en interactieve workshops gaven bijna 300 HR-professionals en leidinggevenden uit de metalektrosector…

Oppervlaktetechniek

KeyTec en Rösler: Samenwerken aan Innovatie in Oppervlaktebewerking

20-11 Onlangs heeft KeyTec opnieuw geïnvesteerd in een oppervlaktebewerkingsmachine van Rösler. Maar waarom koos KeyTec…

Verspanen

Recordaantal internationale delegaties op Precisiebeurs

20-11 Twee dagen lang stonden de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch wederom in het teken van het…

Oppervlaktetechniek

Nieuwe beitstunnel bij Laura Metaal

20-11 Laura Metaal verwerkt met geavanceerde decoilinstallaties coils tot platen. De beitslijn verwijdert onzuiverheden zoals…

Oppervlaktetechniek

Naar futureproof oppervlaktebehandeling

20-11 De Nederlandse oppervlaktebehandelende industrie is vooraanstaand in de wereld, maar kent diverse uitdagingen. Werknemers…

Oppervlaktetechniek

Lasercladding vraagt om maatwerkoplossingen

20-11 “We hebben de afgelopen jaren een hele mooie groei doorgemaakt”, vertellen oprichters Jelmer Brugman…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs