Mercedes verzekert zich van CO2-gereduceerd staal
Mercedes-Benz zal vanaf de tweede helft van 2026 CO2-gereduceerde producten van thyssenkrupp Steel ontvangen voor integratie in het eigen wagenpark van nieuwe personenauto’s. Volgens de huidige planning zal tegen die datum ook de nieuwe directe-reductie-installatie (DR-installatie) van thyssenkrupp in Duisburg in gebruik worden genomen.
Beide partijen zijn dit overeengekomen in memorandum of understanding dat hun bestaande samenwerking uitbreidt naar staal met minder CO2-uitstoot.
De nieuwe DR-fabriek is een centraal onderdeel van de groene transformatie van thyssenkrupp en zal worden gebruikt in combinatie met smeltinstallaties en het gebruik van groene waterstof.
Vergeleken met het conventionele hoogovenproces kan de CO2-uitstoot van de staalproductie aanzienlijk worden verminderd door deze innovatieve technologie terwijl de productkwaliteit behouden blijft – wat ook de koolstofvoetafdruk van producten met een hoog staalgehalte, bijvoorbeeld in de auto-industrie verminderd.
De nieuwbouw in Duisburg markeert het begin van een van de grootste industriële decarbonisatieprojecten ter wereld, die in één klap meer dan 3,5 miljoen ton CO2 per jaar zal vermijden in de toekomst. De installatie heeft een capaciteit van 2,5 miljoen ton direct gereduceerd ijzer en kan dankzij het innovatieve concept naadloos worden geïntegreerd in de bestaande staalfabriek.
Hierdoor kunnen alle vervolg processtappen vanaf de staalfabriek worden behouden, waardoor een constant hoge productkwaliteit wordt gegarandeerd. Op deze manier kan niet alleen de bestaande installatiestructuur efficiënt worden gebruikt, maar blijven klanten ook het complete, hoogwaardige productportfolio in de gebruikelijke premiumkwaliteit ontvangen. Dit maakt het CO2-gereduceerde staal dat via deze productieroute wordt geproduceerd, interessant voor de auto-industrie.