Metaalmoeheid 80 tot 90% oorzaak van alle bezwijk gevallen wereldwijd

Metaalmoeheid, ook wel Fatigue Failure genoemd, is een fenomeen dat al vele jaren ingenieurs en wetenschappers fascineert. Ergens ook niet zo heel vreemd, want we zien dat deze vorm van materiaalvermoeidheid verantwoordelijk blijft te zijn van zo’n 80 tot 90 procent van alle gevallen die wereldwijd bezwijken.

Het is deze ongrijpbare en soms onzichtbare vijand die verantwoordelijk is voor talloze rampen over de hele wereld

Hoe dit precies zit en waarom het zo belangrijk is om als bedrijf regelmatig controles uit te laten voeren, leggen we je in dit artikel allemaal uit. Daarbij gaat het niet alleen om enorme constructies, maar ook voor wanneer je als MKB webshop een magazijn hebt met stellingen van een paar meter hoog en je wilt een doos op maat laten maken om deze vervolgens te vullen. Ook dan is het belangrijk dat je zorgt dat je stellingen regelmatig worden gecontroleerd.

Wat is metaalmoeheid?

Voor we verdergaan met de oorzaak, is het goed om eerst even wat dieper in te gaan op het begrip ‘metaalmoeheid. Nu zullen de meesten dit in grote lijnen wel kennen, maar als we wat dieper ingaan op dit fenomeen, dan blijkt het toch een stuk complexer te zijn. Bij metaalmoeheid treedt schade op in een materiaal als gevolg van cyclische belasting. Dit betekent dat het materiaal herhaaldelijk wordt blootgesteld aan wisselende spanningen. Als gevolg hiervan kan het materiaal zwakker worden en uiteindelijk bezwijken, zelfs bij belastingen die lager zijn dan de maximale draagkracht. Wat daarbij wel belangrijk is om te vermelden, is dat er ook een hoop externe factoren zoals corrosie en helaas ook ontwerpfouten, de oorzaak kunnen verergeren.

Perplexiteit

Als we kijken naar het voornaamste aspect bij metaalmoeheid, dan is dat wel perplexiteit. Dit is eigenlijk niets meer dan de mate waarin het materiaal perplex raakt door continue belasting. Dat houdt in dat naarmate dit groter wordt, het materiaal steeds vermoeider raakt en dus uiteindelijk niet meer in staat is om voldoende tegendruk te bieden.

Burstiness

Naast perplexiteit mogen we ook burstiness niet vergeten als belangrijk onderdeel van metaalmoeheid. Wanneer we kijken naar dit begrip, dan houdt dit het plotselinge, bijna explosieve karakter van bezwijken door metaalmoeheid. Het kan dus zijn dat het een hele lange tijd goed gaat en dat er zonder verandering van gewicht ineens iets gebeurt. Dit is natuurlijk de meest gevaarlijke vorm van metaalmoeheid, aangezien je hier niet op kunt voorbereiden.

De rol van metaalmoeheid in bezwijk gevallen

Nu we de basisprincipes van metaalmoeheid hebben besproken, is het tijd om de rol ervan in bezwijk gevallen wereldwijd beter te begrijpen. Van bruggen tot vliegtuigen, van rotoren tot tandwielen, vrijwel elk mechanisch systeem dat onderhevig is aan cyclische belasting is vatbaar voor metaalmoeheid. Het is deze ongrijpbare en soms onzichtbare vijand die verantwoordelijk is voor talloze rampen over de hele wereld. Van het instorten van een brug tot een steiger.

Het belang van detectie en preventie

Hoewel metaalmoeheid een uitdaging blijft, kunnen we de nodige maatregelen nemen om gevaarlijke situaties tot het minimum te beperken en zelfs in bepaalde mate te voorkomen. Detectie en preventie spelen hierbij dan ook een belangrijke rol. Er zijn bepaalde technieken ontwikkeld, zoals scheur inspectie, ultrasoon onderzoek en spanningsanalyse, die helpen bij het opsporen van vermoeidheidsverschijnselen in een vroeg stadium van het metaal. Het is daarom dus ook belangrijk dat er regelmatig een keuring plaatvindt.

Bedrijvengids

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs