MetaalNieuws vernieuwt
Ook voor het team dat MetaalNieuws maakt zijn het uitdagende tijden. Vakbeurzen die – soms op het laatste moment – worden gecanceld, adverteerders die hun mediacampagnes wijzigen en maakbedrijven die extra publiciteit vragen voor hun productiecapaciteit. “We moeten voortdurend schakelen”, zegt Harold Draaijer, media-adviseur en mede-eigenaar van 54U Media, de uitgever van MetaalNieuws. “Daarnaast zijn we bezig met diverse nieuwe initiatieven om ons voor te bereiden op de tijd na corona.”
De voornaamste uitdaging is MetaalNieuws volgens de gebruikelijke frequentie van eens per veertien dagen te laten verschijnen. “Dat lukt gelukkig heel goed”, aldus Draaijer. “Door onze grote basis in de markt en het sterke vertrouwen van onze adverteerders hebben wij geen aanpassingen hoeven te doen aan de verschijningsfrequentie. Dat is echt een bedankje waard aan onze adverteerders.”
Platgebeld
Vooral het niet doorgaan van de grote metaalvakbeurzen – zowel nationaal als internationaal – is lastig. MetaalNieuws is mediapartner van TechniShow en zelfs hoofdmediapartner van METAVAK en besteedt altijd veel aandacht aan deze evenementen met extra uitgaven. Dat is allemaal anders gelopen dan gedacht. “We merkten natuurlijk de onrust in de markt, zeker op de momenten dat het echt spannend was of de beurzen wel of niet door zouden gaan”, zegt Vincent Span, eveneens media-adviseur en mede-eigenaar van 54U Media. “In die periodes werden wij platgebeld door relaties met de vraag of wij al meer wisten.”
MetaalNieuws had ook het 20-jarig bestaan willen vieren met een mooie extra uitgave. Deze is maar even uitgesteld naar – op zijn vroegst – voorjaar 2021.
Meer redactiecapaciteit
Ondertussen is 54U Media druk bezig zich in te stellen op de veranderende markt, met name op de toenemende vraag naar content. Draaijer: “Daar hadden we al op geanticipeerd met uitbreiding van de redactiecapaciteit naast onze redacteur Eric Weustink. Per 1 september hebben we ons ook weten te verzekeren van de diensten van Tim Wentink. We zijn heel blij met zijn komst. Tim beschikt over veel vakkennis, kent de markt en de markt kent hem. Met Tim hebben we meer redactionele mogelijkheden en kunnen we onze aandacht voor de verspanende sector verdiepen.”
De krant zal ook inhoudelijk worden verrijkt met meer rubrieken en columns. “We merken dat bijvoorbeeld de columns van Ronnie van den Hurk van de Cromvoirtse heel goed worden gelezen. Ook de nieuwe column van Han van Rijn, specialist in overnames en financieringen voor technische ondernemingen, doet het goed. Bedrijfsovernames is iets dat veel lezers interesseert.”
Nieuwe initiatieven
Daarnaast wordt er gewerkt aan versterking van de digitale presentatie. Dat betekent niet dat 54U Media verwacht dat de papieren MetaalNieuws zal verdwijnen. Redacteur Eric Weustink: “André Gaalman en Menko Eisma van FPT-VIMAG zeggen in een interview in deze krant dat de markt juist nu de kracht van de TechniShow mist. Deze beurs geeft de exposanten een enorm bereik. Voor MetaalNieuws geldt eigenlijk hetzelfde. Onze krant ligt overal, we worden goed gelezen en hebben een hoge attentiewaarde.”
MetaalNieuws Inbeeld
“Beurzen zullen ongetwijfeld gaan veranderen: de fysieke presentatie zal worden gecombineerd met digitale presentaties. “Als uitgever doen we hetzelfde”, vult Harold Draaijer zijn collega aan. “Wij zijn begonnen met video’s onder de noemer MetaalNieuws InBeeld en ons eigen YouTube kanaal. We hebben een online marketing bureau in de arm genomen om onze website te ugraden/optimaliseren.
Het doel is door te groeien naar een metaalplatform. Verder breiden we ons online bereik op sociale media uit met Twitter voor snelle berichtgeving, Facebook voor werknemers die in de privésfeer ook de metaal volgen, LinkedIn, het zakelijke netwerk met veel mogelijkheden, en Instagram, voor de jeugd een van de belangrijkste kanalen. We hebben ideeën genoeg en dat zal de metaalsector de komende maanden zeker gaan merken!”