Metaalunieleden mogen NL sticker gebruiken in buitenland
Metaalunieleden die zaken doen in het buitenland kunnen gebruik maken van het oranje NL logo. Dit heeft Koninklijke Metaalunie met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) afgesproken.
Om het goede imago van Nederlandse (MKB-maak)bedrijven in het buitenland kracht bij te zetten, kunnen bedrijven gebruikmaken van het oranje NL logo ofwel de NL sticker.
Om het goede imago van Nederlandse (MKB-maak)bedrijven in het buitenland kracht bij te zetten, kunnen bedrijven gebruikmaken van het oranje NL logo. Deze zogenaamde ‘NL sticker’ is onderdeel van de Holland branding van de overheid.
Voorwaarden
De overheid wil wel dat het goede imago dat het Nederlands bedrijfsleven in het buitenland heeft ook waargemaakt wordt. Daarom zijn er voorwaarden verbonden aan het gebruik van de sticker. Zowel wat betreft inhoud als vormgeving. “Elke individuele ondernemer draagt bij aan het collectieve positieve imago. Zo staan we in het buitenland vaak te boek als betrouwbare handelspartner”, zegt Mark Helder, voorzitter Metaalunie. “Door het gebruik van de sticker profiteert een bedrijf van dat imago. Om de positionering van Nederland in het buitenland te versterken, is het belangrijk dat de branding wordt herkend, en dat die dus eenduidig en consistent wordt toegepast.”
Duurzaamheid en MVO
Het positieve imago gaat verder dan alleen betrouwbaarheid. Helder: “Ook de identificatie met zaken zoals duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn aspecten die verbonden zijn aan de uitstraling die de sticker met zich meebrengt. In één krachtige zin wordt Holland branding samengevat in de slogan ‘solving global challenges together’.” Metaalunie helpt bij de bewustwording van maatschappelijk verantwoord ondernemen en stimuleert dat ondernemers die bewustwording omzetten in acties met de door Metaalunie ontwikkelde MVO-monitor.
Samenwerkingspartner
“Nederlandse MKB-maakbedrijven leveren, door internationaal samen te werken, baanbrekende oplossingen op maat voor zowel technologische als maatschappelijke uitdagingen. Daarom is in de NL-positioneringsstrategie afgesproken dat Nederland een samenwerkingspartner wil zijn in het nastreven van ‘sustainable development goals’ ofwel ‘duurzame ontwikkelingsdoelstellingen’. Deze zijn ontwikkeld door de Verenigde Naties en hebben als doel een einde te maken aan extreme armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering”, aldus Helder.
Op de website van Metaalunie is dit ledenvoordeel te downloaden