Mewa laat zijn merk opnieuw bloeien
Textieldienstverlener Mewa presenteert zijn nieuwe merkidentiteit: ontworpen vanuit traditie, tegelijkertijd modern en toekomstgericht.
Meer dan een miljoen werknemers in Europa dragen professionele, beschermende of businesskleding van Mewa. Nu met het nieuwe logo.
De Mewa Groep heeft zich in de afgelopen jaren door zijn markt- en klantentoename internationaal sterk ontwikkeld. Als pionier van circulaire economie en hergebruik van bedrijfstextiel kiest de onderneming het begrip ‘Textielsharing’ voor meer zichtbaarheid en naamsbekendheid.
Innovatief familiebedrijf
Samen met het in München gevestigde bureau Martin et Karczinski, dat gespecialiseerd is in holistisch merkenmanagement, corporate design en transformatie, werd de bedrijfsidentiteit ontwikkeld vanuit het zelfbeeld als waardegericht, van oudsher innovatief familiebedrijf. Alle zichtbare merkelementen zoals het logo, het lettertype, het kleurenschema en de beeldtaal werden volledig herzien en afgestemd op de waarden, visie en missie die Mewa’s identiteit vormen.
Toekomstbestendig zijn
“De wereld waarin we werken verandert voortdurend, en wij veranderen mee. Op een bepaald moment werd het duidelijk: niet alleen onze strategie voor naamsbekendheid evolueert, ons imago moet mee evolueren om toekomstbestendig te zijn”, zegt Michael Kümpfel, Marketing & Sales Director bij Mewa. De merkstrategie houdt ook in dat Mewa niet langer een ‘hidden champion’ blijft, maar een zichtbaar en zelfbewust merk wordt dat de openbaarheid opzoekt.
Peter Martin, oprichter en CEO van Martin et Karczinski, zegt over de nieuwe look van Mewa: “In het beste geval is de vorm een uitdrukking van de waardevolle kern van een merk. Hier zijn we erin geslaagd om de geschiedenis van Mewa te verbinden met de toekomst en de eigen identiteit zichtbaar te maken in het ontwerp.”
Milieubewuste groei
Martin et Karczinski kreeg van de bedrijfsleiding een zeer specifieke opdracht voor het nieuwe imago: het doel van de vernieuwing was een merk te creëren dat de essentie behoudt, maar ook symbool staat voor groei en tegelijkertijd het milieubewuste dienstenaanbod van Mewa uitdrukt. “Wij wilden het merk Mewa niet radicaal heruitvinden, maar het op een evolutionaire manier ontwikkelen zodat de traditie en de succesvolle geschiedenis zichtbaar bleven. Het was tegelijk ook belangrijk om de toekomstgerichtheid en de duurzame ambities van Mewa ook in het ontwerp duidelijk te maken”, zegt Simon Maier-Rahmer, creatief directeur van Martin et Karczinski, die samen met zijn team het nieuwe imago heeft ontwikkeld.
De bloem
Het logo van het merk – de bloem – staat voor waarden als zuiverheid en hygiëne, voor milieu en duurzaamheid en symboliseert ontwikkeling, groei, evolutie en innovatie. Om dit potentieel te ontplooien, werd het beeldmerk herzien en vormelijk tot de essentie teruggebracht. De nieuwe bloem is stijlvol en krachtig en wordt een symbool voor bewuste groei.
Het nieuwe opschrift van Mewa doet denken aan gekruiste draden: de letters ‘M’ en ‘W’ lijken dankzij hun uitlijning op weefdraden en zorgen zo voor de verbinding met het textiel dat de onderneming groot heeft gemaakt en vandaag nog steeds kenmerkt. Mewa nam ook afscheid van de hoofdletters en koos voor een gemengde typografie. “De hoofdletters stonden voor de afkorting van de naam die onze oprichter Hermann Gebauer in 1908 aan het bedrijf gaf: Mechanische Weberei Altstadt”, legt Oliver Gerrits, Hoofd Marketing & Communicatie, uit. “Vandaag hebben we 46 internationale vestigingen en kunnen we ‘Mewa’ trots als een merk beschouwen, en niet langer enkel als een afkorting.”
Mewa is momenteel actief in 21 Europese landen, heeft 5.700 mensen in dienst en bedient meer dan 190.000 zakelijke klanten. De B2B-dienstverlener staat voor duurzame textieloplossingen voor bedrijven en is een van de marktleiders op het gebied van textielmanagement. Meer dan een miljoen werknemers in Europa dragen professionele, beschermende of businesskleding van Mewa, bijna 3 miljoen mensen kiezen elke dag voor een Mewa-product om machines in productiehallen en werkplaatsen schoon te houden.