MKB kan betaalgedrag verbeteren met actiever debiteurenbeleid
Koninklijke Metaalunie vindt het vanzelfsprekend dat bedrijven op tijd hun rekeningen moeten betalen én betaald krijgen. Toch krijgt ongeveer de helft van de MKB-ondernemers zijn facturen niet op tijd betaald. Naar aanleiding van een enquête onder 1.200 MKB’ers komt ING Economisch Bureau met een aantal verbeterpunten.
Slechts de helft van de ondervraagde ondernemers krijgt zijn factuur binnen de door hem of haar gestelde betaaltermijn betaald. Verder blijkt dat twee derde van alle facturen in het MKB binnen dertig dagen wordt betaald. Dit is sneller dan gemiddeld aangezien de betalingstermijn in Nederland per saldo 42 dagen bedraagt. Dit komt onder meer doordat met name zzp’ers en kleinere ondernemers veelal actief zijn op de B2C-markt. Voor consumenten gelden doorgaans korte-re betalingstermijnen dan tussen bedrijven onderling. Er bestaan derhalve grote verschillen in betalingstermijnen binnen het MKB. Gemiddeld genomen worden ondernemers in de B2C-markt – detailhandel en horeca – vijf dagen te laat betaald. Tussen bedrijven onderling (B2B) worden facturen gemiddeld elf dagen later betaald.
Huidige oplossingen werken niet
Verschillende instanties zoeken naar oplossingen om het betaalgedrag te verbeteren. Zo is er de mogelijkheid om boeterente in rekening te brengen, terwijl MKB Nederland een moreel appèl doet op grote bedrijven om tijdig te betalen. Tot nu toe hebben deze initiatieven weinig resultaat. Uit de enquête blijkt dat slechts een derde van de MKB’ers boeterente in rekening brengt, terwijl het initiatief van de branche-organisatie te vrijblijvend is. Een andere oplossing is ketenfinanciering. Hierbij staat de afnemer garant voor de betaling van de factuur, waarop de bank de leverancier financiert. In de praktijk wordt hier in het MKB echter nog weinig gebruik van gemaakt.
Debiteurenbeleid aanscherpen
Aangezien een concrete oplossing vooralsnog uitblijft ligt de bal volgens ING bij de ondernemer zelf. Een belangrijk aspect dat ondernemers zelf in de hand hebben is het debiteurenbeleid binnen het bedrijf. Op dit gebied kan met name in het kleinbedrijf (tot 50 werknemers) nog één en ander worden verbeterd. Zo stuurt een derde van de ondernemers nog altijd een papieren factuur, terwijl digitaal factureren sneller en efficiënter is. Daarnaast is het van belang dat iemand in het bedrijf verantwoordelijk is voor het debiteurenbeheer en dat er tijdig consequente stappen worden ondernomen om betaling af te dwingen. Daarbij is nabellen vaak effectiever dan het sturen van een herinneringsmail, wat het gros van de MKB’ers doet. Het probleem van late betalingen wordt hierdoor zeker niet opgelost, maar zelfs een paar dagen eerder betaald krijgen leidt tot versterking van het werkkapitaal. Wat de ondernemer ruimte biedt om te investeren in groei en werkgelegenheid.
Lees hier de volledige publicatie van ING Economisch Bureau.