MKB hikt tegen digitaliseringsslag aan
Boost, het platform voor Smart Industry en Circulair ondernemen in Oost-Nederland, organiseerde medio november in samenwerking met de digitale werkplaatsen DWAN, MoveDigi en Digitale Werkplaats Twente, een informatief webinar over het belang van digitalisering voor het MKB. Enkele ondernemers, onder wie Jellard Koers, CEO van Suplacon Plaatbewerking in Emmeloord, gaven hun kijk op de meerwaarde van digitalisering.
Het webinar startte met een presentatie van Steffi Menten, promovendus bij de Radboud Universiteit, die een aantal resultaten uit haar onderzoek naar digitalisering in het MKB presenteerde. “De digitale mindset ontbreekt in veel gevallen.”
Drie fases
Inmiddels is het alweer bijna een decennium geleden dat het thema Industrie 4.0 door onze Oosterburen werd geïntroduceerd. Hoewel er veel invulling gegeven kan worden aan het containerbegrip, draait het in de meeste gevallen om de digitale transformatie van bedrijfsprocessen. Volgens Menten kent de transformatie drie fases: digitaliseren, digitalisering en uiteindelijk de digitale transformatie. Bij digitaliseren wordt analoge informatie gecodeerd naar een digitaal format, zodat computers deze informatie kunnen opslaan, verwerken en verzenden. Dan gaat het om bijvoorbeeld digitale formulieren bij bestelprocessen of digitale surveys. De volgende fase, digitalisering, behelst het gebruik van digitale technologieën om bestaande business modellen te veranderen door bedrijfsprocessen, zoals communicatie, distributie en relatiemanagement te transformeren.
Denk bijvoorbeeld aan nieuwe online communicatiekanalen waardoor klanten gemakkelijk in contact kunnen komen met het bedrijf. Ten slotte komt de digitale transformatie. Deze bedrijfsomvattende verandering leidt tot de ontwikkeling van nieuwe business modellen, zoals het aanbieden van services in plaats van fysieke producten. “Slechts een klein gedeelte van de MKB’ers in Nederland heeft op dit moment een hoge digitaliseringsgraad. Een groot knelpunt om bedrijven mee te krijgen in de digitaliseringstransitie is het gebrek aan een digitale mindset”, aldus Menten.
Het begint bij samenwerken
Volgens het promotieonderzoek van Menten zijn er drie barrières die een digitale transitie bij bedrijven in het MKB tegenhouden: “Technologie is maar een klein onderdeel van de puzzel die opgelost moet worden. De grootste barrière is dat organisaties vaak niet zien dat er een verandering nodig is. Wil een organisatie wel veranderen dan komt het vaak voor dat medewerkers niet mee willen in die verandering. De derde barrière is dat de skills van medewerkers niet meer toereikend zijn voor het digitale tijdperk.
Daarbovenop komt nog eens dat MKB-bedrijven vaak niet de financiële middelen hebben om die hele transitie te starten. Om die bedrijven op gang te helpen zijn er allerlei externe samenwerkingsverbanden mogelijk om kennis en kosten te delen. Denk aan innovatiehubs, hogescholen, brancheverenigingen en gemeentes met innovatietrajecten. Samenwerking is voor een digitaliseringstransitie essentieel”, aldus Menten.
Digitaal orderproces
Een bedrijf dat die samenwerking heeft opgezocht en inmiddels al ver gevorderd is in de digitaliseringstransitie is Suplacon. De toeleverancier in plaatbewerking heeft een extern platform ontwikkeld om met de klant te communiceren. “Omdat we bij Suplacon al van ouds af aan veel kleine series produceren, hebben we altijd al een grote uitdaging gehad om het vele papierwerk te beheersen.
Om orde te creëren in die papierchaos hebben we het Plaatwerk365 platform ontwikkeld. Dit digitaliseert en automatiseert het offerte- en orderproces en helpt daarmee de werklast te reduceren”, vertelt Koers. Het platform geeft de mogelijkheid voor klanten om hun digitale tekening te uploaden, waarna de software automatisch bekijkt of de tekening klopt en of eigenschappen zoals buigradii en toleranties haalbaar zijn. Dankzij een koppeling met het ERP-systeem kan de software bepalen of het juiste materiaal aanwezig is en of de levertijd haalbaar is met wat de klant heeft ingegeven. Vervolgens maakt Plaatwerk365 snel een offerte.
Inmiddels loopt 20% van de omzet bij Suplacon via het digitale platform. “Het platform neemt zoveel werk uit handen dat we veel orders die buiten het platform om binnenkomen, zelf ook in het platform verwerken. Dankzij de hoge standaardisering, automatiseren we de eerste vijf stappen van het offerteproces, waardoor we de doorlooptijd kunnen reduceren.” Voor de ontwikkeling van Plaatwerk365 heeft Suplacon de samenwerking gezocht met verschillende partijen, zoals machinebouwers, softwareleveranciers en opleidingsinstituten.
Daarnaast heeft de toeleverancier de expertise in hun ICT-afdeling uitgebreid. Zo is de ICT-afdeling niet alleen meer verantwoordelijk voor netwerkbeheer, maar ook voor software-ontwikkeling. “De cultuur binnen het bedrijf was vanaf het begin van onze digitaliseringstransitie meteen goed. De acceptatie onder onze medewerkers verliep organisch, waardoor we snel de verschillende digitaliseringsfases konden doorlopen”, besluit Koers.