Moeilijk jaar voor Van Leeuwen Buizen
De Van Leeuwen Buizen Groep heeft het jaar 2016 met een klein positief resultaat afgesloten. Het verkochte tonnage bleef stabiel, maar lagere prijzen beïnvloedden omzet en brutomarge. Maatregelen zijn genomen om de kosten in lijn te brengen met de lagere opbrengsten. Eenmalige reorganisatie- en liquidatiekosten bedroegen meer dan € 5 miljoen. Desondanks realiseerde Van Leeuwen een nettowinst van € 0,7 miljoen.
De omzet bedroeg € 549 miljoen. Bedrijfsresultaat (€ 1,5 miljoen) en nettowinst (€ 0,7 miljoen) daalden ten opzichte van 2015. Exclusief eenmalige (reorganisatie)kosten, steeg het bedrijfsresultaat naar € 6,8 miljoen. De solvabiliteit verbeterde tot 49%. Van Leeuwen nam in 2016 verdere maatregelen tot kostenverlaging, waaronder de liquidatie van de Braziliaanse vestiging en een reorganisatie bij Van Leeuwen in Zwijndrecht.
De eerste helft van 2016 kende een laag activiteitenniveau met grote druk op de prijzen. De vraag in de olie- en gasmarkt bleef gering. Ondanks de lage marktvraag hield Van Leeuwen de verkoopvolumes in lijn met 2015, en leverde onder meer aan grote energieprojecten in Europa, Azië, Noord-Amerika en Afrika. In de tweede helft van het jaar herstelde de markt zich enigszins en stegen de prijzen voor staalproducten. Er was groei in de afzet aan klanten binnen het industriesegment, mede dankzij een sterk Europees distributienetwerk en de verdere ontwikkeling van added value concepten.
De resultaten van Van Leeuwen in Europa waren stabiel. De bedrijven in Azië en het Midden-Oosten versterkten hun positie. De (projecten)activiteit in Noord-Amerika was gering in de eerste helft van 2016, met een licht marktherstel later in het jaar. In Australië bleef Van Leeuwen’s marktpositie onverminderd sterk.
Opgaande lijn
Peter Rietberg, Voorzitter van de Raad van Bestuur: “Na een moeilijk 2016, is er een opgaande lijn in onze resultaten. In het eerste kwartaal zien we een hoger prijsniveau en een lichte verbetering van het marktvolume. Mede door de eerder genomen kostenmaatregelen, verwachten we een verbetering van onze winstgevendheid. Op basis van ons wereldwijde netwerk en uitgebreide aanbod, waarin we continu investeren, zullen we onze marktpositie verder versterken.”